Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Missnöje på Aftonbladet mot reklamsatsningen”

Publicerad: 5 februari 2015, 12:18

Jan Helin, publisher på Aftonbladet.

Foto: Magnus Helander.

UPPDATERAD. Aftonbladet ligger i startgroparna för att lansera sin partnerstudio. Det är en satsning på native-reklam och branded content som leds av Sigge Ennart. Enligt källor till SVT finns det nu internt missnöje om att satsningen kan skada tidningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Detaljerna kring den nya partnerstudion är fortfarande inte offentliggjorda. Men i förra veckans skrev Resumé att nöjeschefen Tobias W Lindner går över dit. Han tar en ledande roll i att utveckla det kommande erbjudandet.

Att Aftonbladet publicerar annonsfinansierade artiklar, så kallade advertorials, är inget nytt. Majoriteten av det materialet produceras i dag av Schibsted-ägda Minimedia. Men att de nu också ska göra det i egen regi har väckt ont blod, enligt källor till SVT. De skriver:

"Flera anställda på Aftonbladet, som SVT har pratat med, är oroliga för att den nya reklam-redaktionen ska skada Aftonbladet. Idag vill ingen vädra kritiken utåt. Förhandlingar om hur partnerstudion ska fungera pågår fortfarande, anställda vill avvakta med kommentarer innan det är helt klart".  

Men nyhetsredaktören Martin Schori tror att allt är i sin ordning.  
– Om den här idén hade kommit för tio år sedan hade det blivit ramaskri, men gränserna förflyttas steg för steg. Gör partnerstudion bra innehåll och allt sköts på ett transparent sätt behöver det inte vara några problem med det, säger han till SVT.  

Jan Helin som är publisher på Aftonbladet känner inte igen sig i bilden som målas upp.
– Jag har inte uppfattat något missnöje. Vi har just haft ett stort och bra möte där vi presenterade och diskuterade partnerstudion. Jag känner mig trygg i satsningen av två skäl. Dels eftersom vi kommer att tydligt märka upp materialet. Därvidlag skiljer det sig inte mycket från det som sker på andra sajter. Dels har vi starka internationella förlagor som New York Times och Washington Post. Om de kan jobba med den här typen av material så kan vi också göra det.

Har du någon synpunkt på det som sägs i SVT:s artikel?
– Nej, men att vi diskuterar medietrender överlag är viktigt. Vi diskuterar nu med facket och tar fram en tydlig policy för den här typen av material.   

Hur många medarbetare kommer studion att ha?
– Det beror på hur det utvecklas med olika partners. Men till en början är det en handfull.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.