Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Missnöje på Aftonbladet mot viralsatsningen

Publicerad: 9 Mars 2015, 14:23

Missnöje mot Viralsatsningen.

Foto: Björn Elgstand.

(UPPDATERAD) I och med Aftonbladets omorganisation har flera medarbetare med mångårig erfarenhet lämnat kvällstidningen med avgångsvederlag. Samtidigt rekryteras folk till Lajkat- och Viralredaktionen vilket skapar missnöje, enligt flera källor till Resumé. – Det känns ju både osmart och skevt. Kompetensen finns ju garanterat i huset. Verkar vara någon slags Nyheter24-nepotism, säger en medarbetare på Aftonbladet som Resumé varit i kontakt med.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetNyheter24Schibsted Media

Ett 20-tal journalister lämnade Aftonbladet i och med omorganisationen, däribland personer på tunga poster och lång erfarenhet på tidningen. Camilla Norström, chef för nyhetsredaktionen, nöjeschefen Ulrika Sjöblom och Allt om Stockholms tidigare redaktör Pernilla Ericson för att nämna några.

Samtidigt jobbar fler med Aftonbladets viraljournalistik än tidigare, där Nyheter24:s nyhetschef Matilda Andersson rekryterades till Viralsajten i förra veckan.

Enligt flera samstämmiga källor till Resumé är viralsatsningen en stor faktor till missnöje bland medarbetare på tidningen – och något som anses sänka Aftonbladets anseende.

Samtidigt finns det ett missnöje över att den senaste rekryteringen till Viralsajten skett utifrån.

– Den har väckt väldigt många reaktioner eftersom en tjänst försvinner från de anställda. Vi undrar verkligen varför man tar in någon utifrån under pågående omorganisation. Man undrar också om det verkligen inte finns någon som jobbar hos oss som har kompetens nog att få den tjänsten. Att jobba med sociala medier är inte någon kompetens, utan ett arbetsverktyg, säger Anna Flytström, fackklubbsordförande på bemanningsföretaget Schibsted Media.

Redan i oktober i fjol flyttades resurser över till Aftonbladets virala satsningar från Aftonbladet Debatt och i samband med det tog sociala medier-chefen Ehsan Fadakar en paus från debattredaktionen för att satsa helhjärtat på Aftonbladets sociala medier-offensiv, vilket Resumé tidigare rapporterat om.

Resumé har sökt Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén och publisher Jan Helin för en kommentar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.