Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mitt i alternativa fakta-debatten: ABC använde fejkad bild på Trump

Publicerad: 26 januari 2017, 06:24

Bilden som ABC News använde var en illustration från The New Yorker.

Tv-kanalen snodde en manipulerad bild på presidenten när de skulle marknadsföra en utgfrågning, succéserien Skam är ett förlustprojekt, och så många dåliga annonser har Google plockat bort. Det är några av nyhterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookSkamGoogleDonald Trump

ABC använde fejkad bild av Donald Trump
Vi lever sannerligen i post-sanningens tidevarv... Först debatten om fejknyheter, sedan "alternativa fakta" från Trump-lägret och nu har ABC News använt en manipulerad bild av Donald Trump för att marknadsföra en intervju med presidenten. En bild som marknadsavdelningen hämtat direkt från en artikel i The New Yorker, beskurit, satt på kanalens logga och lagt till budskapet "No questions off limits."

Till Politico säger en talesperson från kanalen: "När markandsavdelningen skulle skapa en promo tog de fel bild av misstag. De uppdaterade bilden när de insåg felet. Vi ångrar misstaget."


Succéserien Skam – ett förlustprojekt
"Skam" har tagit över världen och dragit in tiotals miljoner till NRK genom rättighetsförsäljning till bland annat SVT. Ändå går serien back rent ekonomiskt.
– "Skam" går inte plus. Vi spenderar mer pengar än vi får in på den här serien. Mycket mer. Men för att vara drama är "Skam" billigt, säger NRK-chefen Thor Gjermund Eriksen till norska nyhetsbyrån NTB.

Så många annonser har Google plockat bort 2016
Sedan debatten kring fejknyheter har Google mellan november och december 2016 plockat bort 200 artiklar som innehåller desinformation. Åtgärden sker genom sökjättens verktyg för att granska annonser som eventuellt bryter mot Google reklampolicy. Under 2015 tog företaget bort 780 miljoner annonser. Under fjolåret mer en fördubblades den siffran till 1,7 miljarder. Enligt Google beror den stora ökningen både på ett förändrat beteende hos annonsörerna, men också på att teknologin förbättrats. Det skriver Recode.

Facebook värvar från Egmont för att stärka medierelationerna
I tio år har John Severinson arbetat på Egmont. I dagsläget är han digital direktör på förlaget som ger ut exempelvis magasinen King, Vagabond och Hus & Hem. I mars börjar han jobba på Facebooks Stockholmskontor. Där blir HAN ansvarig för Facebooks partnerskap med medieorganisationer i Norden, det skriver Breakit.

Trump förbjuder myndigheter från sociala medier
I samband med Donald Trumps installation i förra veckan började National Park Service att retweeta de numera världskända bilderna på åskådarmassan i Washington samt uppgifter på att information om mänskliga rättigheter och klimatet tagits bort från Vita husets hemsida. Här började en konflikt mellan myndighetsväsendet och Donald Trump. Nu rapporterar flera amerikanska medier, däribland Techcrunch, att ett antal myndigheter har fått sina Twitterkonton frysta på obestämd tid.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.