Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mitt i mediestormen: Internt missnöje mot Sofia OO:s frånvaro på Aftonbladet

Publicerad: 3 November 2017, 09:15

Sofia Olsson Olséns frånvaro på redaktionen väcker missnöje.

Foto: Andreas Elgstrand

Aftonbladets redaktion är under hård press efter våldtäktsanklagelserna mot Fredrik Virtanen. Men den senaste veckan har tidningens publisher Sofia Olsson Olsén inte varit i huset – vilket skapat missnöje på redaktionen.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénAftonbladetFredrik Virtanen

I nära tre veckor har Aftonbladet befunnit sig i stormens öga efter våldtäktsanklagelserna mot Fredrik Virtanen. Tidningens profilerade skribent tog en timeout, en utredning från tidningens sida pågår och i förra veckan namngav Aftonbladet den anklagade i en intervju med medarbetaren. Detta skedde dock efter att Expressen gått ut med Fredrik Virtanens namn och Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén har fått kritik för att ha agerat senfärdigt i fallet Fredrik Virtanen som i helgen plockades bort från tidningens ledarsida.

Bevakningen av Aftonbladet-profilen har fortsatt i veckan, men utan att Sofia Olsson Olsén varit på plats. Enligt Resumés källor finns ett internt missnöje mot publisherns prioritering, att inte vara i Schibsted-huset när tidningen fortfarande är under hårt tryck från andra medier. Uppgifterna bekräftas av Aftonbladets klubbordförande Susanna Vidlund:

– Det förekommer visst missnöje kring att vår publisher inte är på plats. Jag kan förstå den kritiken, eftersom redaktionen är under stor press just nu. Samtidigt har jag under veckan haft kontakt med Sofia OO och daglig kontakt med representanter från ledningsgrupp och redaktionsledning på plats och jag upplever ett starkt engagemang från arbetsgivarens sida, säger hon till Resumé.

När Resumé når Sofia Olsson Olsén lyfter hon fram det delegerade utgivarskapet på tidningen samt att hon varit tillgänglig för medarbetarna via mejl, slack, sms och telefon.

– Jag förstår att många tycker så och undrar. Men Aftonbladet är en modern arbetsplats med delegerat ansvar. Ett företag som vårt kan inte baseras på att en enskild person eller individ är fysiskt närvarande dygnet runt, årets alla dagar. Vi är många som delar på ansvaret att leda Aftonbladet, även om jag alltid är ytterst ansvarig. Men fysisk frånvaro betyder inte att jag inte är närvarande på andra sätt. Jag har haft mängder med samtal och distansmöten under hela veckan samt kontinuerligt svarat på mejl och varit i kontakt med tidningen och mina medarbetare.

Vad ser du för fördelar med att vara på plats med tanke på det tryck Aftonbladet befunnit sig under?
– Jag ser massor med fördelar, det var därför jag var på plats 12-15 timmar om dygnet under två veckor.

Varför var ni inte snabbare med att namnge Fredrik Virtanen?
– Vi ansåg att det inte fanns grund för namnpublicering i det läget. Det var först när han själv valde att framträda för att ge sin syn som vi valde att publicera namn.

Ångrar du att ni inte förekom Expressens publicering?
– Nej.

Utredningen är en sak, hur ser du själv på frågan: kan Fredrik Virtanen vara kvar?
– Utredningen pågår och innan den är klar kan jag naturligtvis inte svara på den frågan.

Aftonbladets journalistklubbs Susanna Vidlund väljer också att avvakta utredningen och vill inte uttala sig kring det enskilda fallet med Fredrik Virtanen:

– Det viktigaste för facket just nu är att vi tillsammans med arbetsgivaren reder ut och hanterar enskilda personalärenden och samtidigt får en bra överblick kring hur situationen rörande exempelvis sexuella trakasserier, kränkningar, jämställdhet och strukturella orättvisor ser ut på arbetsplatsen idag. Det är bra att vi nu lyfter på locket, samtalar om problem och använder situationen på ett positivt sätt så vi går stärkta framåt. Aftonbladet ska vara en trygg arbetsplats för alla.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.