Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mitt i-tidningarna i interna utvecklingsprojekt

Publicerad: 20 augusti 2015, 10:13

Erik Norberg, vd på Mitt i.

Foto: Pressbild

Lokaltidningen Mitt i har i sommar tillsatt ett team som ska stärka tidningen digitalt. I höst ska organisationen även sätta igång ett redaktionellt utvecklingsprojekt. Vd Erik Norberg stänger inte dörrarna för fler tidningar, men satsar nu främst på en ökad närvaro i digitala kanaler.


Ämnen i artikeln:

Erik NorbergMitt i

Stampen sålde lokaltidningen Mitt i till riskkapitalbolaget Segulah sommaren 2014. Sedan dess har mycket hänt. Nyckelpersoner har slutat och tillkommit, helgtidning har lanserats och digitala utvecklingsprojekt har inletts. Erik Norberg tillträdde som vd i februari 2015 och har under sommaren tillsatt ett speciellt team som ska utveckla Mitt i både i print och digitalt.

– Mitt i har en stark ställning i print, samtidigt har man valt att inte satsa digitalt. Det är ett område där vi har mycket att hämta. Därför har vi satt samman ett team som tittar på tekniska lösningar och även leder in på redaktionella frågor. Vi har fått positivt gensvar bland de som haft dialog, säger Erik Norberg till Resumé.

Arbetet ska mynna ut i förstärkt digital närvaro. De ska även tillsätta resurser som jobbar med utveckling redaktionellt – för att bädda för en omgörning av tisdagstidningen.

– Vi ska ha en uppdaterad närvaro både via desktop och i mobil. Parallellt påbörjar vi utveckling i print. Med utgångspunkt från redaktionen så initierar vi ett arbete under hösten där vi ser över hur tisdagstidningen kan bli ännu bättre. Vi tror att intresset för lokala nyheter kommer vara starkt under en lång tid framöver.

I maj hade Mitt i premiär för sin helgtidning i fyra utgåvor för Vasastan, Kungsholmen, Östermalm och Södermalm. Upplagan ligger på nära 180 000 exemplar.

– Vi har sett ett tydligt behov från läsare, kunder och annonsörer. Tidningen har i sommar haft ett uppehåll under sommaren då det inte är så mycket folk på plats i innerstaden.

Helgtidningen är ett vapen i det gratistidningskrig som pågår just nu i Stockholm. Direktpress slog till i början av året genom att starta hela 13 nya upplagor. Konkurrensen är positiv, menar Erik Norberg.

– Det är positivt att det är flera som ser att det finns ett intresse och engagemang i marknaden. Att det pågår konkurrens är bara sunt och gör det mer spännande. Sedan är jag trygg att vi har en genomgående stark räckvidd.

Blir det nya tidningar?

– Jag uteslutet inte att starta nya tidningar, men vi arbetar nu med de befintliga.

Kan du ge oss några siffror för första halvåret 2015?

– Nej. Jag kan säga att annonsmarknaden är väldigt rörlig. Vi ser att det finns intresse när de andra etablerade prenumerationsdistribuerade tidningarna tappar i räckvidd. Skillnaden mot tidigare år är en snabb marknad, med stor potential och en hel del pengar som flyttar sig mellan olika medieval.

Vem blir ny chefredaktör på Mitt i?

Niclar Breimar slutar i september och det finns ingen dramatik i detta. Nu är vi inne i rekryteringsprocessen av en ny och det har varit stort intresse, säger Erik Norberg.

Mitt i har även inlett flera rekryteringsprocesser för redaktion och sälj.

Mitt i omsatte 305 (299) miljoner kronor under 2014. Tidningen redovisade ett rörelseresultat på 52 (68) miljoner kronor och hade en marginal på 17 (23) procent. Antalet anställda var 157, jämfört med 159 året innan.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Erik NorbergMitt i

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.