Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mitt kök TV4

Publicerad: 12 februari 2013, 06:48

Mitt kök är ett koncept som TV4-gruppen har utvecklat i samarbete med Visit Sweden och Jordbruksverket. Det har blivit ett varumärke i sig som använder en rad mediekanaler: ett inslag i morgon-tv på TV4, ett matmagasin som har följt med Expressen, butiks-tv, matmässor och eventturnén "Sverigeresan" där Mitt köks kockar Tommy Myllymäki och Jens Dolk lagade lokala delikatesser runtom i Sverige.


Flera kommersiella partner har fått stort genomslag med samarbetet. Som Zoéga, Orklagruppen (Göteborgs Kex) och branschorganisationen Svenskt Kött som även hjälpte till att ta fram "Köttskolan" som visades i morgon-tv.

– Det som var lätt med konceptet var att fokus låg på lokalproducerat, säger Jenny Elsmark, kommunikatör på Svenskt Kött.

– Tommy och Jens var så engagerade i de svenska råvarorna vilket stämde väl överens med vår syn.

Panelens kommentar:Paneldeltagarna var hyfsat överens i sina bedömningar Men i tre fall kunde de inte enas om hur nydanande eller kreativa medievalen egentligen var. Därför fick alla lyfta fram favoriter som de brann lite extra för.

AK: Så starkt. Jag upplevde en del på nära håll och för Jordbruksverket och Visit Sweden var det hur starkt som helst. Snyggt producerat och matprofilerna Tommy Myllymäki och Jens Dolk var fantastiska – sedan integrerade man alla dessa kanaler vilket gav en sömlös upplevelse.
EH: Ett bra sätt att använda tv som medium och hjälpa annonsörerna att nå ut mer personligt till målgruppen.

AK: Man har även haft en vision, ett större budskap och lyft fram Sveriges smaker. Ett oväntat sätt att använda mediekanaler är det här sömlösa som är drömmen för alla. Alla pratar om integration men här har de lyckats på ett nydanande sätt som andra lär försöka efterlikna.

MR: Det här inget tv-program som man sedan gör en tidning för utan ett helt nytt koncept där du gör event, tv och tidning som bas.

EH: En dröm för annonsören att vara med i sådana här sammanhang.

AK: Delarna hänger samman och förstärker varandra.

MR: En jättebra idé i botten och en otroligt imponerande logistik att få ihop det. Få det integrerat, paketerat, få med lokala aktörer, sponsorer ...

AK: ... och få dem att förstärka varandra.

EH: Men vad var det innovativa???

AK: Att få delarna att samspela.

MR: Man kan ju se kreativiteten i medieval ur två perspektiv. Ur annonsörens perspektiv, hur de tänker för att nå sin målgrupp, och ur medieföretagets perspektiv – hur de paketerar erbjudanden. Mitt kök handlar om att paketera och skapar en mycket bredare medielösning än vad man traditionellt är van vid.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.