Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia får miljoner av Google igen

Publicerad: 14 December 2017, 07:48

Mittmedia får fyra miljoner kronor av Google. Pengarna kommer från sökjättens finansieringsfond Digital News Initiative och ska gå till teknikutvecklingen av ett projekt som heter Soldr Personalization Service, SPS.


Ämnen i artikeln:

MittmediaGoogle

Årets finansieringsrunda för Google premierar projekt som bidrar till intäktsgenerering och det är något som Mittmedias projekt har täckning för när de sökte pengarna. Projektet Soldr Personalization Service, SPS ska personlisera innehållet för Mittmedias läsare vilket gör att de stannar kvar längre som Plus-kunder.

– Efter väldigt mycket analys kan vi tydligt med säkerhet säga att ju färre artiklar en användare konsumerar desto större är sannolikheten att den kommer avsluta sin prenumeration. För att säkerställa att vi blir relevanta för användarna måste vi hela tiden säkerställa en kontinuerligt leverans av relevant innehåll till användaren alla dagar, säger Magnus Engström, datastrategichef i en artikel på Mittmedias interna webb.

I Mittmedias projekt är tanken att personalisera artiklarna för användarna.

– Nu har vi en gemensam startsida för alla användare. En artikel är där i två timmar och då kanske den användare som är intresserad av den artikeln inte är inne på startsidan och missar den. Att istället ge rätt innehåll för rätt användare i rätt kanal vid rätt tidpunkt är vår målsättning i det här projektet, säger Michelle Ludovici, projektledare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

MittmediaGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.