Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia går all-in digitalt

Publicerad: 29 Januari 2014, 09:27

Thomas Pettersohn, vd Mittmedia-koncernen.

Foto: Björn Elgstrand.

Mittmedias affär ska huvudsakligen vara digital senast 2020. Mittmedia har tappat 6 procent av de fysiska prenumeranterna, men tappet har kompenserats av en snabb tillväxt inom det digitala området. – Vi har bara preliminära siffror men vi räknar med en halv miljard i annonsintäkter för 2013 – här ökade vi våra digitala annonsintäkter med hela 46 procent, säger Thomas Peterssohn, vd för Mittmedia-koncernen.


Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Mittmedias koncernchef konstaterar visserligen att de digitala  intäkterna utgick från en låg nivå, men hävdar att början på 2014 har  fortsatt i samma stil med en tillväxt på över 50 procent.

– Tillväxten drivs framförallt av  att säljorganisationen fokuserar stenhårt på digitalt och det börjar ge  resultat, säger Thomas Peterssohn.

Han uppger också att den totala  annonsförsäljningen för januari ligger över budget i förhållande till  motsvarande period förra året.

– Med ett par dagar ligger vi redan  1-2 procent över januari 2013. Det är klart bättre än budget där vi som  de flesta andra räknat med fortsatt nedgång. Vi hoppas att trenden  håller i sig, men det är fortfarande för tidigt att säga, säger Thomas  Peterssohn.

Han berättar att den digitala andelen av de totala annonsintäkterna har ökat från 5 procent till 9 procent på ett år.

Thomas  Peterssohn vill dock nå betydligt högre andelar och för att nå dit ska  Mittmedia bland annat införa helt nya betalsajter för webben och  mobilen.

– År 2020 ska våra 19 dagstidningar till övervägande del finansieras av digitala intäkter, både från annonsmarknaden och betalt  innehåll, säger Thomas Pettersohn.

Han hävdar att  trafiken har ökat med 20 procent till totalt 1 miljon unika besökare  för koncernens lokala sajter.

Dels tack vare ökad aktivitet, dels genon ökat nyhetsflöde från de olika redaktionerna.

Mittmedia rullar ut också en ny webbplattform under våren:
–  Vi kommer också att erbjuda annonsörerna mer intelligenta  annonslösningar med exempelvis geostyrning och intressestyrning, säger  Thomas Peterssohn.

Det är dock inte så att man helt har gett upp hoppet om papperstidningen.

Mittmedia  har en rad idéer för hur man ska jobba med papperstidningen under de  kommande åren och ska sätta ned foten kring dessa i samband med ett  koncernledningsmöte i början av veckan.
– Jag har bara en stilla undran hur det har gått för den övriga dagspressen under januari, säger Thomas Peterssohn.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.