Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia gör som DN – utvecklar betalmodul med Klarna

Publicerad: 18 Oktober 2016, 06:46

Mittmedia rullar ut Klarnas lösning på sina sajter.

Foto: Pressbild

Mittmedia rullar ut betalväggar på samtliga sajter och kommer, likt Dagens Nyheter, använda sig av Klarnas en-klick-lösning. Premiären blir nästa vecka.


Ämnen i artikeln:

MediaBetalväggarMittmediaRobin Govik

Mittmedia har idag cirka 15 000 helt digitala kunder på sina 19 nyhetssajter som betalar minst 149 kronor i månaden. Innehållet som enbart kunder kommer åt är av typen guider och feature. Detta ska nu ändras.

För Mittmedia står inför samma utmaningar som alla andra mediehus – de måste bli bättre på att ta betalt för digitalt innehåll. Tidigt i höstas teamade man därför upp med Klarna för att utveckla en betalmodul liknande den Dagens Nyheter lanserade under 2015 med ett klick till köp.

– Klarna har ju revolutionerat sättet att ta betalt digitalt och förenklat processen stort. Med vårt nya koncept är det den kvalitativa lokaljournalistiken som kommer utgöra kärnan i erbjudandet. Mängden plusmärkt innehåll kommer då att öka stort, bland annat genomarbetade unika artiklar, reportage och granskningar med tydlig lokal koppling. säger Mittmedias redaktionella utvecklingschef Robin Govik.

LÄS MER: Så har DN lyft med hjälp av Klarna

Premiären för plusmodellen blir nästa vecka på ST.nu och Allehanda.se. Hela utrullningen ska vara klar i mitten av första kvartalet 2017. Målet är sedan att 40-60 procent av Mittmedias journalistik framöver ska ligga bakom plustjänster.

– Amedia har haft stora framgångar med plusmodellen i Norge. Vi tittar så klart även på DN:s lösning med frekvensmodell. Vi kommer att utvärdera och förändra vid behov, säger Robin Govik.

LÄS MER: Mittmedia kan banta 3 av 4 journalister
LÄS MER: Jan Friedman: Ingen vet hur framtiden för Mittmedia ser ut

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.