Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia halverade vinsten – fler besparingar att vänta

Publicerad: 16 Februari 2018, 10:28

Mittmedias vd Per Bowallius.

2017 halverades Mittmedias vinst från en redan blygsam nivå. I ett internt mejl berättar lokaltidningskoncernens vd Per Bowallius att sparpaketen kommer fortsätta under 2018.


Ämnen i artikeln:

BokslutMittmediaPer Bowallius

Totalt minskade lokaltidningskoncernen Mittmedias intäkter med 162 miljoner kronor. Tappet beror framför allt på minskade printannonsintäkter (14 procent) och upplageintäkter. Intäkterna landade på drygt två miljarder kronor, resultatet på 40 miljoner kronor (2 procent). De digitala intäkterna, annons och prenumerationer inräknat, stod 2017 för 11 procent av totalen, en siffra Mittmedia hoppas kunna öka till 16 procent under 2018.

– Det är betydligt sämre än förväntat och en liten besvikelse, säger finanschefen Thomas Wilson i en internintervju.

Lönsamhetstappet kommer trots att Mittmedia de senaste tre åren minskat sina personalkostnader med 100 miljoner kronor, besparingar som enligt Mittmedia vd:n Per Bowallius kommer fortsätta in i 2018.

"Vi har flera år av nedbemanning bakom oss och många medarbetare har tvingats sluta, vilket varit påfrestande för alla. Men att sänka våra personalkostnader har tyvärr varit nödvändigt och vi måste fortsätta att sänka våra kostnader även i år" skrev Bowallius i ett mejl som nyligen gick ut till de anställda.

Besparingarna kommer enligt bolaget inte att innebära några ytterligare nedskärningar, däremot kommer man se över vakanser, sommarbemanning och bli mer restriktiva gällande vikariat.

De senaste åren har tidningen Journalisten rapporterat om arbetsmiljöproblem relaterade till stress på flera av Mittmedias redaktioner, främst i Gävle. Nyligen publicerade tidningen ett reportage om Sanna Wikström, tidigare anställd vid Gefle Dagblad, vars sambo kopplar hennes död till sättet hon behandlades vid sin uppsägning.

– Det senaste året har vi jobbat systematiskt med arbetsmiljöfrågor och den rapportering som varit i media den senaste tiden är inte representativ för hela koncernen. Vi befinner oss i en bransch under tryck som alla i organisationen känner av. Ett av sätten vi jobbar med det är att ge medarbetarna så mycket information som möjligt så att man kan känna sig delaktig i projektet Mittmedia, säger Per Bowallius till Resumé.

Även om printintäkterna både på annons och upplagesidan fortsätter att tappa gör de ökande digitala intäkterna upp för en del av förlusten. Årsskiften 2017/18 hade Mittmedia 50 000 helt digitala prenumeranter, en siffra man förväntar sig ha dubblat till årsskiftet 2018/19.

– Vi har använt året till att förflytta affären från räckvidd till en mer kvalitativ annonsaffär inriktad på målgruppsanalys och data. Den digitala läsaraffären med allt mer lojala läsare stärker våra möjligheter att arbeta med en mer kvalitativ annonsaffär. Effekterna av den förflyttningen började vi se i slutet av 2017 och inledningen av 2018 med resultat över budget, säger Per Bowallius.

I ett fösök att få ned distributionskostnaderna för print kommer man under året genomföra ett pilotprojekt i Örnsköldsvik där tidningen framöver kommer att distribueras under dagen snarare än morgonen.

Snittåldern för pappersprenumeranter i Mittmedia ligger strax över 65 år, en målgrupp van att få sin tidning på morgonen, hur tror du att de kommer att reagera på den här förändringen?

– Det där är en fördom som kommit på skam de senaste åren. Det digitala beteendet hos de pappersprenumeranterna har utvecklats enorm starkt, speciellt i Örnsköldsvik. Vi ser fler och fler som går över från pappers- till e-tidning och antalet nya Plus-prenumeranter i januari ligger över vår målsättning, säger Per Bowallius.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.