Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia hittade Google-miljon i skräpkorgen

Publicerad: 3 Mars 2016, 15:29

Lisa Pehrsdotter.

Foto: Catharina Hugosson.

Knappt sex miljoner kronor ska Google Digital News Initiative skänka till fyra svenska nyhetsprojekt. Nu, efter att Mittmedia kollat i skräpkorgen, står det klart att de får 1,3 miljoner kronor för sitt Migrantprojekt.


Ämnen i artikeln:

MittmediaGoogle

I slutet av 2015 valde Mittmedia att starta projektet Migrantmedia eftersom antalet nyanlända i de kommuner som Mittmedia bevakar är stort. Det blir ett demokratiproblem att den gruppen inte haft någon naturlig kontakt med redaktioner och produkter.

Projektet Migrantmedia innebär bland annat en app med arabisktalande personer i Gävle som målgrupp. Appen ska ge Mittmedia kunskap om vilken typ av journalistik och vilka kanaler som intresserar nya svenskar.

Det är det projektet som Google nu väljer att prisa – och pengarna betyder mycket:
– Det hade blivit av även om vi inte hade fått pengar, men nu kan vi ta i och utveckla en app. Troligtvis kan vi också tillsätta en projektledare som kan jobba heltid med detta, säger Lisa Pehrsdotter, tillträdande redaktionschef och ansvarig utgivare på Dala-Demokraten och projektledare för Migrantprojektet.

Att pengarna tillföll Mittmedias projekt kom som något av en överraskning – eftersom mejlet där de meddelades detta hamnat i skräpkorgen.

– Vi hade inte hört något ifrån dem, så jag hörde av mig till kontakten på Google. De sa att de hade skickat ut besked och bad oss kolla i skräpkorgen. Där hittade Daniel Nordström (chefredaktör och ansvarig utgivare på VLT och projektägare i Migrantprojektet) den. Det var tur att han tittade där. De hade skickat den redan i förra veckan, säger Lisa Pehrsdotter.

Under våren ska projektet kopplas samman med ett liknande sådant på Länstidningen i Södertälje, som börjat med nyhetssändningar på arabiska.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

MittmediaGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.