Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia ökar lönsamheten

Publicerad: 30 Mars 2015, 09:38

Thomas Peterssohn, vd på MittMedia.

Mittmedia förbättrade resultatet med nära 95 miljoner kronor under 2014. Den ökade lönsamheten kan delvis förklaras av minskade personalkostnader på 37 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Mittmedias rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) steg till 114,5 miljoner kronor (19,7 Mkr 2013). Under året har koncernen minskat antalet anställda och personalkostnaderna sjönk med 37 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Förra året tog Mittmedia omfattande omstruktureringskostnader för nedbemanningen  på redaktionerna.  I år minskade utgiftsposten "övriga kostnader" med 70 miljoner kronor.

Annonsintäkterna föll med 3,1 procent till 602 mkr under året och den strukturella nedgången för  printannonseringen fortsatte under 2014 med ett tapp på drygt 10 procent. De digitala annonsintäkterna  ökade samtidigt med 68  procent till omkring 90 mkr och står nu för 15 (8,6) av de totala annonsintäkterna.

Upplageintäkterna ökade  med 1,3 procent till 583 mkr, vilket är ett nytt all-time-high för MittMedia. Högre  abonnemangspriser, digitala innehållsintäkter och ökad betalningsgrad bidrog till tillväxten.

– MittMedias digitala transformation rullar på i snabb takt samtidigt som vi förbättrar  lönsamheten. Det är glädjande och stärker oss i uppfattningen om att vi är på rätt spår, säger  Thomas Peterssohn, MittMedias vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.