Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mittmedia ska spara 350 miljoner kronor till år 2020

Publicerad: 18 Januari 2017, 13:55

Per Bowallius.

Foto: Pressbild

Mittmedia vill halvera kostnaderna för tryck och distribution av sina tidningar de kommande tre åren. Samtidigt ska det satsas på ökade läsarintäkter, skriver Medievärlden.


Ämnen i artikeln:

MediebranschenMittmediaPer Bowallius

Sedan Per Bowallius tillträdde som vd för Mittmedia under dramatiska former i somras har det varit tyst om koncernens framtida strategi. Men nu presenterar ledningen planer på att kraftigt sänka kostnaderna för tryck- och distribution av koncernens papperstidningar.

Enligt Medievärlden handlar det om en halvering av de nuvarande kostnaderna på runt 700 miljoner kronor. För att lyckas ska Mittmedia minska antalet tryckerier och gå ner i utgivningsfrekvens på sina olika titlar.
– Printaffären måste omstruktureras på ett sätt som möjliggör radikal minskning av kostnaderna för tryck och distribution. Samtidigt måste vi hitta modeller som ökar rörligheten i kostnaderna vid förändring av upplaga och frekvens, säger Mittmedias vd Per Bowallius till Medievärlden.

Han aviserar att Mittmedia funderar på att expandera utanför Sveriges gränser. En annan byggsten i den nya strategin är att öka de digitala läsarintäkterna.
– Det här är ingen besparingsstrategi utan en marknads- och positioneringsstrategi. För om vi inte tar den platsen fungerar inte det här. Spara är inte en strategi, det är ett sätt att hantera en resultatsituation. Det som har gjorts har varit nödvändigt. Nu har vi en organisation som är av en storlek som den måste vara för att svara mot de publicistiska ambitioner vi har, säger Per Bowallius till Medievärlden.

I samband med att Per Bowallius tillträdde i somras pratades det om att Mittmedia kunde komma att införa en ny gratistidningsstrategi. Något sådant nämns emellertid inte nu.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.