Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 april 2013, 08:01
Ingemar Åttingsberg, programansvarig för Journalistprogrammet vid Mittuniversitetet.
Foto: Pressbild.
Journalistprogrammet vid Mittuniversitet är bäst på att samverka med näringslivet. Det visar Svenskt Näringslivs senaste ranking av utbildningar i Sverige.
– Vi har ett bra samarbete med näringslivet och vi lyssnar på vad arbetsmarknaden vill ha. Vi har också en ständig återkoppling till mediehusen och ett branschråd som träffas här en gång om året, säger Ingemar Åttingsberg, programansvarig för Journalistprogrammet vid Mittuniversitetet i en kommentar.
Svenskt Näringsliv rankar hur bra landets utbildningar är på att samarbete med näringslivet. Rankingen kallas Högskolekvalitet.
Det treåriga journalistprogrammet kniper förstaplatsen inom sin kategori, medan den ettåriga påbyggnadskursen landar på nionde plats när det gäller kategorin övriga utbildningar.
Enligt Svenskt Näringsliv visar deras undersökning att samtliga studenter från Mittuniversitets journalistutbildning fick kvalificerade jobb – direkt efter examen.
– Vi är förvånade samtidigt som vi nog haft på känn att våra studenter får jobb. De här siffrorna är en bekräftelse på det, säger Ingemar Åttingsberg i en kommentar.
Han menar att den fyra månader långa praktiken är en starkt bidragande orsak till att eleverna får jobb. Ingemar Åttingsberg hävdar också att man sällan har problem med att hitta praktikplatser till studenterna.
– Vi har faktiskt fler praktikplatser än studenter, säger Ingemar Åttingsberg.
Samtliga journaliststudenter vid Mittuniversitet är för närvarande ute på praktik.
Karl-Johan Byttner