Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Mjukisdjuret kan representera en kvinna”

Publicerad: 4 Maj 2012, 07:43

Saatch & Saatchi Stockholms nya ledningsgrupp, men kvinnorna lyser med sin frånvaro.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde nyligen berätta att Saatchi & Saatchi Stockholm stuvar om i ledningsgruppen. Men det finns inte en enda kvinna med: – Jag förstår verkligen frågan och har precis talat med våra nya vd Jonas Björlin om det. Han har en bra plan för hur vi ska korrigera detta generande tillstånd, säger Hans Sydow, avgående Saatchi-vd med hela 38 år i branschen.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiJonas BjörlinHans Sydow

I veckan stod det klart att Jonas Björlin tar över vd-skapet på  Saatchi & Saatchi Stockholm efter Hans Sydow. Den sistnämnda blir i  stället arbetande styrelseordförande.

Andra förändringar är  exempelvis att Gustav Egerstedt efterträder Adam Kerj som cd, medan  plannerchefen Per Jaldeborg och projektledaren Tom Hedström också går in  i den nya ledningen.

Reaktionerna i sociala medier lät inte vänta på sig eftersom kvinnorna lyser med sin frånvaro. Hans Sydow tycker att detta är besvärande:
–  Vi har en tydlig idé om hur vi ska kunna utöka ledningsgruppen med ett  par personer, men jag kan konstatera att Saatchi & Saatchi i Danmark  har varit duktigare än vi på att få in kvinnorna eftersom de har två  seniora projektledare i ledningen. Vi inspireras av detta, men det ser  verkligen inte bra ut just nu, säger Hans Sydow.

Han tycker också  att byrån har lite otur eftersom man har en jätteduktig kreatör som  skulle passat som hand i handske i den nya ledningen, men som försvinner  på grund av mammaledighet i 12-18 månader.

Han berättar också att byrån  har en annan mycket duktig kvinna som anställdes förra året, men som  kanske inte är fullbakad ännu för att sitta med i ledningen:
– I detta ögonblick ser det väldigt risigt ut, men jag räknar kallt med att hon blommar ut för fullt, säger Hans Sydow.

På  bilden där ni visar upp nya ledningen har ni även med ett mjukisdjur.  Skulle man kunna säga att detta kan representerar en framtida kvinna?

–  Ja, mjukisdjuret kan representera en kvinna. Men i det  här fallet kanske det i så fall borde vara ett annat mjukisdjur  eftersom det som visas upp bilden representerar en kampanj för vår kund  Polarbröd. Vi tyckte väl helt enkelt att det blev en roligare bild att  ha med mjukisdjuret, säger Hans Sydow.

Han tycker ändå att Saatchi & Saatchi verkligen kör med öppna kort:
–  Det hade varit ett spel för gallerierna om vi hade tagit med en kvinna  som är höggravid och checkar ut i dagarna, säger Hans Sydow.

Saatchi & Saatchi har 24 anställda, varav knappt hälften kvinnor.

Hans  Sydow anser att åtta av dessa sitter med vad som kan betraktas som  senior kompetens – här räknas 4 produktionsledare, 2 kreatörer, 1  projektledare och 1 ekonomiassistent.  För övrigt har man exempelvis 2  ad-assistenter.

Ni räknar 8 seniora kvinnor, vilket motsvarar en  tredjedel av byråns hela personalstyrka och ändå är ingen av dessa  representerad i den nya ledningen?
– Det är som sagt vårt misstag och det ska korrigeras. Det känns generande att bli påkommen på det här viset, säger Hans Sydow.

Han uppger att byrån alltid söker efter bästa kompetensen och det gäller inte minst kvinnor.

Hans  Sydow tror att ett problem i sammanhanget är att kvinnor ofta tar ett  större ansvar för att satsa på jobbet, men samtidigt även ta ansvar för  hemmet. Han tycker ändå att han ser tecken på bättring i branschen:
– Vi har haft flera killar som tagit pappaledigt 5-6 månader och så var det inte för ett par år sedan, säger Hans Sydow.

Mad Men visar upp en ganska speciell syn på könsrollerna. Hur ser du på det?
–  Jo, det kan man minst sagt säga. Det är kanske det mest intressanta med  den serien, men jag tycker ändå att det är stora avstånd mellan det  60-tal som serien speglar och vart vi befinner oss idag, säger Hans  Sydow.

Vi skrev nyligen om att det råder stora löneskillnader i  branschen mellan män och kvinnor och branschprofilen Helena Westin gick i taket och sa  "nu får det vara nog". Hon pekade också på att företag som är mer jämställda gör ett bättre resultat rent ekonomiskt. Hur ser du på det?
–  Jag inte svara på det, men vad jag däremot kan säga är att en jämnare  fördelning ger en bättre stämning på arbetsplatsen. Men det handlar inte  bara om kvinnor, utan att även ha personer med olika etnisk bakgrund,  säger Hans Sydow.

När får vi se en ändring hos er?
– Jag  tror att vi kan jobba smartare med att lyfta fram byråns olika  funktioner som helhet och vår nya vd har som sagt en bra plan för detta,  säger Hans Sydow.

Du har varit med i reklambranschen ändå sedan 1974. Vad har hänt sedan dess?
–  Jag har sett en enorm förändring till det bättre när det gäller  jämställdheten i branschen även om vår gruppbild kanske inte ger uttryck  för det. Men problemet finns hos hela näringslivet och det är en mycket  större fråga än vilka som sitter bredvid mjukisdjuret, säger Hans  Sydow.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.