Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mobil väntad annonsraket

Publicerad: 12 februari 2013, 09:25

Den mätbara mobilmarknadsföringen omsatte bara 18 miljoner år 2007. Sedan dess har tillväxten närmat sig 1 000 procent. Marknadsförare har länge beskrivit mobil marknadsföring som den kommande reklamraketen. Från de ­första formerna av mobil annonsering, som snarast gav mer negativa än positiva reaktioner hos många konsumenter, har annonsformaten utvecklats. Och nu börjar mobil marknadsföring gå från en låg omsättning men med höga förväntningar till en rejäl affär.


IRM:s prognos är att den 2015 kommer att omsätta 875 miljoner. När 40  procent av den svenska vuxna befolkningen (enligt Orvesto 2:2012) surfar  i mobilen (jämfört med 24 procent ett år tidigare) ökar möjligheterna  att nå ut med reklambudskapen.
Undersökningar har också visat att vana smartmobilanvändare ökar sin  medieanvändning över dagen. Det mobila tränger inte ut andra  medieformer.

PrognosTillväxttal på 176 procent (som under 2011) låter enorma, men det sker från en låg nivå. Men annonsörerna är själva övertygade om att mobilmarknadsföring kommer att öka. 42 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning under 2013, enligt Novus undersökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.