Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mobil

Publicerad: 12 februari 2013, 13:19

Både annonsörer och mediebyråer har haft svårt att hänga med i utvecklingen


1. PlaneringI dag räknar man med att ungefär hälften av alla mobiltelefonanvändare äger en smart mobil. Bland unga dominerar den helt. Det utbredda användandet har på bara ett par år förändrat våra medievanor i grunden. Vi har lärt oss att fota av QR-koder. Plötsligt har fördelarna med en läsplatta uppen­barat sig. Söktjänsterna har via gps fått nya användningsområden. Även möjligheten att kunna se på tv var man vill har blivit ett verkligt alternativ. Och den som reser i Stockholms tunnelbana kan notera att gratistidningen har fått en ny konkurrent, som dessutom levererar mer uppdaterade nyheter. Under 2013 bedöms fler att använda en telefon i stället för en dator för att surfa. Vi har den alltid till hands.

2. MålgruppsanalysRealtid, beteendestyrt och lokalt – i praktiken är smarta mobiler inget annat än ett mobilt internet, med samma oändliga möjligheter till avgränsning av målgrupper. Skillnaden är egentligen mobiliteten, vilket ger möjligheten att kommunicera lokalt och mer beteendeanpassat. Det är typiskt att sociala medier fungerar väldigt bra med smarta mobiler. Men man ska samtidigt vara försiktig med att överanvända gps-möjligheten. Undersökningar visar att många är känsliga för riktad reklam som passerar en outtalad integritetssfär.

3. UpphandlingPå grund av det snabba genombrottet för smarta mobiler har både annonsörer och mediebyråer haft svårt att hänga med i omställningen. När Sveriges Annonsörer hösten 2012 frågade sina medlemmar om vilka kompetenser som marknadsavdelningarna behövde förstärka var just mobil marknadsföring en av dem. Det finns fortfarande ett glapp mellan kompetens och genomförande inom mobil marknadsföring. Ett typiskt tecken på att det fortfarande är en gryende marknad är att det hela tiden poppar upp flera mindre oberoende konsulter på både köpar- och utförarsidan.

4. Vad köper man?Ett första steg är att mobilanpassa din egen sajt/app, inte minst så att den går snabbt att ladda ned. För övrigt köper du i praktiken annonsutrymme i mobilen på samma sätt som på webben. Du kan alltså välja mellan särskilda placeringar eller att jobba med nätverk som slussar ut din annons på olika sajter/appar. Formatmässigt är banners, traditionella mobilfunktioner som mms- och sms-utskick vanliga, liksom QR-koder som kan omvandlas till rabattkuponger, bilder eller ledare vidare till kampanjsajter. De flesta betalmodeller är klickbaserade, som på webben.

5. MixenKunden bär alltid mobilen med sig, och tillsammans med gps-funktionen är smarta mobiler ett väldigt bra komplementmedium till exempelvis en större tv-kampanj. Några av de kreativt mest intressant reklamkampanjerna de senaste åren har använt just gps-funktionen för att aktivera mottagaren/kunden.

6. UtvärderingMobilen utvärderas i praktiken på samma sätt som webb. KIA mäter trafik på mobilsajter och även användandet av appar sedan några år tillbaka. Trafiken speglar webbens vanor. Aftonbladet är den överlägset största mobilsajten. Ofta kan man själv fördjupa analysen via olika verktyg som till exempel Google Analytics. Men det tydligaste resultatet är förstås kundens beteende som du kan följa direkt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.