Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mobilen störst för sök på nätet

Publicerad: 21 maj 2013, 13:14

Lite drygt hälften av de som söker på nätet efter information inför ett köp gör det hemma i soffan via mobila enheter. Det visar en undersökning som Cint gjort på uppdrag av Eniro.


Mer än hälften av de tillfrågade väljer mobilen framför datorn när de ska söka efter mer information om produkter eller tjänster på nätet. Det är nästan dubbelt så många som när undersökningen gjordes i fjol.

Nästan 80 procent av de tillfrågade använder en sökmotor när de vill ha tag i mer information inför ett köp.

Efter att ha sett reklam på tv har 24,5 procent av de tillfrågade sökt efter mer information i mobilen. För tidningsreklam var andelen 26,4 procent och efter att ha fått reklam hem i brevlådan var andelen som sökte på nätet efter ytterligare information 22,4 procent. Flest inköp efter sök på nätet gjordes av de som först hittat intressant reklam hemma i brevlådan.

- Trafiken från mobilsurf ökar på våra sajter eftersom konsumenter söker efter det de behöver just för stunden och där de är. Mobilen blir förstahandsvalet när man söker information inför ett köp till och med i hemmet, säger Mattias Wedar, VD för Eniro Sverige, till Resumé.

Undersökningen från Cint hade 1 000 respondenter och är genomfördes i formen webbpanel.

Linda Myrin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.