Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mobilen underskattad som reklamkanal

Publicerad: 28 Maj 2013, 13:57

Toni Kaski

Även om mobilannonseringen nu växer snabbt är det många annonsörer som står kvar på perrongen, det menar Widespaces försäljningschef Toni Kaski


Ämnen i artikeln:

Widespace

Med tre miljoner svenska smartphone-användande är det inte konstigt att mobilannonsering är en av de snabbast växande annonsmarknaderna. Men ändå låter det stora genombrottet vänta på sig.

– Det hänger i sin tur ihop med att mediebyråerna och kunderna inte riktigt har hängt med och därmed inte väljer mobilen som en kanal i marknadsföringsmixen, säger Widespaces försäljningschef Toni Kaski. Orsaken är att många har kört fast i tron att de måste ha en mobilsajt eller en app och ser stora investeringar framför sig. Men man behöver vare sig det ena eller det andra för att synas på mobilen.

Widespace erbjuder en lösning för att styra annonser till mobiler i såväl mobilsajter som appar.

– Men generellt kan man säga att det finns en del saker som många missar med mobilannonsering, säger han. Man glömmer att det inte är en dator, även om den har datorns kapacitet.

En smartphone har ljud, gyro och gps. Man har den alltid med sig och man använder den i mycket stor utsträckning för att döda tid.

– Det betyder att annonser kan baseras på var människor befinner sig geografisk och att det går att styra ut dem när de är tidsmässigt mest relevanta, säger Toni Kaski. Och en annons för chips som går ut när folk är på väg hem från jobbet på fredag eftermiddag, behöver inte ens vara klickbar. Den funkar ändå.

– Vi har gjort mätningar på mobilanvändande under några av Sveriges populäraste TV-program och mobilsurfandet pågår hela tiden när det är primetime. Men i reklampauserna ökar surfandet med 10 till 20 procent. Det öppnar en fantastisk möjlighet att stödja TV-reklamen om man gör det rätt.

Toni Kaski är kritisk till att många kunder och mediebyråer är mest intresserade av antalet klick när de mobilannonserar. Han menar att det då finns en risk att man hamnar i helt fel sammanhang med sina annonser.

– Den första frågan man måste ställa sig som annonsör är var min annons syns, snarare än hur mycket den syns, säger han. Det handlar om "brand safety". Att synas i fel sammanhang kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Men han ser också en stor möjlighet med att mobilannonseringen ännu inte har slågit igenom ordentligt. Det är billigt att skaffa marknadsandelar.

– Man kan säga att det är lite "happy hour" nu, menar han.

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.