Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 Juli 2016, 06:50
Foto: Meltwater
Snapchat får snällt vänta – Twitter är fortfarande överlägset vanligaste kanalen i sociala medier under Almedalsveckan.
Moderaterna nämndes i 13 833 inlägg under politikerveckan i Visby – det gör partiet till det mest omnämnda den perioden, enligt Meltwater. Socialdemokraterna kommer på en andraplats och Stefan Löfven är den mest omnämnda partiledaren.
– Det som skrivits mest i samband med Moderaterna är utanförskap, flyktingfrågan samt försörjningsstödet, kommenterar Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater.
I samband med Almedalsveckan skrev Resumé att antalet tweets om evenemanget var förre i samband med veckans första dag än året innan, samt att Facebook Live och framförallt Snapchat var två utmanare på sociala medier.
Men Twitter är fortsatt den överlägset starkaste plattformen, enligt Meltwater. Det har totalt publicerats 145 177 inlägg under veckans gång, varav 90 procent var på Twitter.
– Många talar om att Twitter håller på att dö ut men det stämmer verkligen inte när det kommer till Almedalsveckan, Sophie Hedestad.
Mest omnämnda partiledare:
1. Stefan Löfven
2. Anna Kinberg Batra
3. Annie Lööf
(2015: Stefan Löfven)
Mest använda hashtagen:
1. #svpol
2. #bopol
(2015: #svpol)
Mest använda ordet i sociala medier:
1. Sverige
2. Seminarium
3. Visby
Mest uppmärksammade sakfråga i sociala medier:
1. Digitalisering
2. Skolan
3. Integration
Mest uppmärksammade organisation i sociala medier:
1. Fler unga
2. Företagarna
3. Unionen
(2015: Lärarförbundet)
Mest uppmärksammade företag:
1. Grant Thornton
2. Öresundshuset
(2015: Grant Thornton)
Mest uppmärksammade medium:
Expressen
(2015: Aftonbladet)
Källa: Meltwater
Mårten Färlin