tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Modevarumärkena som fick krishantera under 2022

Publicerad: 22 december 2022, 13:15

Resumé listar alla modevarumärken som trampat i klaveret under året – och det är ett par stycken.

Ämnen i artikeln:

Louis VuittonArketAdidasKanye WestEllosH&MNyheter

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Adidas
Han är en gigant i musikbranschen och modevärlden, men är kanske mer omtalad som Trump-anhängare och konspirationsteoretiker. Antisemitiska uttalanden ledde till slut till att varumärke efter varumärke avslutade sina samarbeten med Kanye West. Till slut gjorde även Adidas detsamma, och artisten fortsatte uttrycka sig antisemitiskt på sociala medier. I dag är han avstängd från Twitter.

LÄS MER: Nu droppar Adidas Kanye West – så påverkar artistens kontroversiella personlighet varumärken 

Louis Vuitton
Följare rasar över modehuset Louis Vuittons vårkampanj med Alicia Vikander som frontfigur. Orsaken? Varumärket lanserade ett armband med Z – samma symbol som används för att stödja Vladimir Putin.

– Det skulle inte förvåna mig om Alicia Vikander väljer att avbryta samarbetet om Louis Vuitton inte agerar ansvarsfullt i det här läget, sade Westanders Monica Reinebo, men samarbetet finns i skrivande stund kvar på Instagram.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS MER: Experterna om kritikstormen mot Louis Vuitton: ”Tystnaden har lett till att de helt har tappat kontrollen” 

Ellos
I Ellos kampanj ”Made by women”, säger sig modeföretaget ta ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter – de lyfter också fram att de låter olika kvinnors röster höras, för alla kvinnors skull. Nåja, i verkligheten kanske inte riktigt alla kvinnor. Till exempel vägrar Ellos att berätta hur mycket de betalar kvinnor i Bangladesh som syr en stor del av de kläder som Ellos har, något som organisationen Fair action kritiserade och anmälde bolaget till RO för.

LÄS MER: Ellos anmäls för ställningstagande om jämställdhet – anklagas betala skamlöner till sömmerskor i Bangladesh 

H&M
Aftonbladet granskar fabrikerna där H&M-kläder tillverkas och finner att ytterst få följer regler om vattenrening. Befolkningen i närheten av fabrikerna lider av utsläppen i vattnet och oroar sig för framtiden, och H&M svarar att man undersöker saken. Redan 2019 rapporterade Aftonbladet om osmickrande uppgifter om missförhållanden för H&M:s anställda i Sverige som kommer fram i den nya boken ”The Big Boss”. Boken är skriven av journalisterna Erik Palm och Jonas Alsgren som sedan 2015 gjort över hundra intervjuer med nuvarande och före detta anställda. Personerna vittnar om stress, minimala jobbgarantier, och om hur bolagets anställda i Sverige uppmanas gå på a-kassa för att få det att gå runt.

2019 fick H&M:s varumärke ta flera smällar under de senaste åren. ”Coolest monkey in the jungle”-tröjan som väckte rasismanklagelser, kritik för rutinmässig bränning av tonvis med nyproducerade kläder och mot arbetsförhållandena för anställda hos underleverantörer i Kambodja och Indien är några av de händelser som medierna rapporterat om och som H&M tvingats krishantera.

Arket
H&M-ägda Arket planerade att öppna en butik i Moskva, mitt under brinnande invasion. För att minska kritiken uppmanades anställda att inte svara på frågor om den nya butiken, någonting som Resumé var först med att avslöja och rapportera. 

LÄS MER: Interna mejlet visar: Så försöker Arket tysta ned butiksöppningen i Moskva 

Efter kritiken pudlade Arket och valde att skjuta upp öppnandet. Man har sedan dess på koncernnivå valt att H&M inte ska verka i Ryssland.

Sellpy
Instagramkontot Greenwashing i Sverige uppmärksammar att Sellpy, som profilerar sig som en plattform för cirkulär shopping och second hand, säljer helt nya produkter. Plattformen ägs av H&M.

– Det är ett sätt för H&M att göra sig av med sitt lager. Jag håller med om att kläder inte ska slängas eller eldas upp men det vore kanske bra om det inte gick att göra sig av med stora lager så att de inte kan producera i den takt de gör, säger Yrsa Lindberg till Resumé. 

Balenciaga
Modejätten Balenciaga har fått mycket kritik sedan de använt barn och nallebjörnar med bdsm-anspelningar i en kampanj. Märkets kanske största ambassadör, Kim Kardashian, går ut och säger att hon inte stöttar kampanjen och ser över samarbetet. Även prinsessan Madeleine tar starkt avstånd från modejätten genom att lägga ut ett barn som kramar en nalle på sitt Instagramkonto. Balenciaga har sedan dess bett om ursäkt för kampanjen, och stämt produktionsbolaget på 25 miljoner dollar. 

Gudrun Sjödén
Gudrun Sjödén anklagas av flera tidigare anställda för att ha uttryckt rasism och mobbat medarbetare, enligt en granskning från Expressen. Enligt både tidigare och nuvarande anställda är grundaren Gudrun Sjödén och bolagets vd, Ann Adelsson, uttryckt sig rasistiskt mot anställda och skapat en mycket dålig arbetsmiljö. Bland annat ska Gudrun Sjödén ha bett en svart medarbetare att sminka sig annorlunda och vara tydligare i sina uttryck, så att hon skulle förstå.

Krishanteringen efter granskningen var anmärkningsvärd på det vis att Gudrun Sjödén till viss del höll med i kritiken - hon har kommenterat anställdas kroppar, men menar att det är något som man måste tåla i modebranschen, och hon har svårt att förstå mörkhyade människors mimik.

– Jag tycker att det är svårt att avläsa mörka människor, det är inte lika givet som att avläsa en vanlig svensk, säger hon till Expressen.

Sedan dess har Gudrun Sjödén lämnat bolaget som bär hennes namn och bor sedan september i New York.

LÄS MER: Experterna: Så påverkas Gudrun Sjödéns varumärke efter rasistskandalen 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev