Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mogis sex tips för att lyckas

Publicerad: 4 november 2013, 10:15

Malin ”Mogi” Richardson har arbetat med sin blogg sedan efter gymnasiet. Hon har fått ett avtal med den världsberömda amerikanska skönhets- och modetidningen Marie Claire. Här ger hon sin syn på vad som krävs för att lyckas internationellt som modebloggare och hur hon lyckades ro hem ett kontrakt med den värlsberömda tidningen Marie Clarie.


Malin Richardson började som bloggare direkt efter gymnasiet. Hon har nu hållit på med sin blogg i sju år.

–  Jag har alltid älskat färg, mönster och stora smycken, men i Sverige  skriver många modebloggare om samma saker. I Sverige råder minimalism  och alla ska ha på sig samma kläder.

Hon drivs av en övertygelse att svenska modeintresserade tjejer vill få upp ögonen för andra saker.

–  Jag älskar exempelvis franska och italienska designers, Jag har en stor  passion för det kreativa och vackra. Min mamma är konstnärlig och jag  antar att jag har fått inspiration från henne, säger Malin Richardson.

Hon  berättar att hon var fullständigt ointresserad av smink och mode  under hela sin uppväxt.

Det var först när hon flyttade till Paris under  ett par år som intresset för det vackra i livet väcktes på allvar.
–  Jag var 17 år började med min blogg långt innan man kunde tjäna pengar  på bloggandet. Sedan skedde en boom år 2008 och annonsörerna fick upp  ögonen för bloggare, säger Malin Richardson.

Hon flyttade också tillbaka till Paris för att etablera sin blogg internationellt.

– Jag började skriva båda svenska och engelska versioner av mina texter, säger Malin Richardon.

Hon blir nu som första svensk bloggare åt världsberömda Marie Claire, vilka har en sajt med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Malin Richardson berättar att det var en ren slump att hon fick uppdraget åt Marie Claire.

Allt  började med att hon befann sig på en Ralph Lauren-visning i New York  under Fashion Week. Det kryllade av fotografer och helt plötsligt  frågade en Marie Clarie-fotograf om han kunde få fotografera henne.

Hon  passade att ge fotografen sitt visitkort och berättade också att hon har  en egen modeblogg.
– Marie Claire fick syn på vad jag hade gjort och  ringde och berättade att man är jätteimponerade av min stil.  Modebranschen är ganska slumpmässig. Man har ingen aning om vad man gör  om ett par månader. Det här känns ändå verkligen som att det var  meningen att jag skulle få uppdraget, säger Malin Richardson.

Hon  uppger att Marie Claire arbetar hårt med att integrera sociala medier i  sin verksamhet och att det har öppnat upp för bloggare.

–  Många bloggare får sitta längst fram vid visningarna nuförtiden. Man  har blivit en maktfaktor i modevärlden, säger Malin Richardson.

Hon menar också att boken Djävulen bär Prada och filmatiseringen av densamma ger en ganska realistisk bild av hur modebranschen egentligen fungerar.

–  I New York är folk beredda att gå över lik för att komma dit man vill.  Jag är rätt tacksam över att jag inte jobbar där. Det är en rå och  brutal miljö och då känns det bättre att köra sin egen business, säger  Malin Richardson.

KappAhl körde nyligen igång underklädeskampanjen 50  Shades of Grey där författaren till den världsberömda romanen E.L. James ville ha  en naturlig modell. Hur ser du egentligen på idealen inom modebranschen?
– Jag  upplever ändå att modebranschen vill ha alltmer hälsosamma modeller.  Tidigare kunde de ju nästan ramla ihop när de gick på catwalk:en, säger Malin  Richardson.

Hennes blogg har idag cirka 100 000 unika besökare per månad, varav 40 procent kommer från utlandet.

Namnet Mogi är en variant på Mowgli i Djungelboken.

-  Jag var väl naturbarnet som fick upp ögonen för smink och mode när jag  flyttade till storstaden Paris. Så på den vägen är det, säger Malin  Richardson.

Man talar ibland om Maslows behovstrappa där skulle  mode komma ganska högt upp i förhållande till mer grundläggande behov som mat och husrum. Hur ser du  på det?
– Jo, det stämmer väl. Det är visserligen mycket yta, men  man får inte glömma att modevärlden skapar en massa glädje och  arbetstillfällen, säger Malin Richardson.

Hon berättar hur ett ganska klassiskt modejobb kan gå till. Hon får ett  uppdrag från någon av sina bloggagenter som har kontakt med modehusen –  hon har en sådan affärsrelation i Paris och en i New York.  Sedan fotar man flera hundra bilder och väljer ut ett fåtal.

– Ett projekt kan betala sig med alltifrån 20 000 till 100 000 kronor, säger Malin Richardson.

Hon  har inga omedelbara planer på att dra igång en egen kollektion – hon  har dock gjort en gästkollektion för den svenska smyckestillverkaren  Syster P år 2010. Smyckena såldes i Skandinavien, Schweiz,  Storbritannien och USA.

– Jag tyckte det var var roligt, men jag är  mer en gästdesigner än att ha ett eget varumärke, men man ska aldrig  säga aldrig, säger Malin Richardson.

Hon vill inte gå in på hur mycket hon tjänar på sin verksamhet.

Det är dock ingen dans på rosor att vara modebloggare.
–  Inget har serverats, utan det ligger enormt hårt slit bakom en  framgångsrik modeblogg. Jag är konstant online från det jag vaknar till  dess att jag går och lägger mig, säger Malin Richardson.

Mogis sex tips för en framgångsrik modeblogg:
1. Passion. Man måste inse att det krävs tolv timmar per dag sju dagar per vecka.
2. Nätverka. Bygg upp relationer och delmål.
3. Håll fokus på din nisch – läsarna ska känna igen sig.
4.  Hitta en stark branding. Hur ska varumärket se ut, vad vill man sända för signaler till marknaden.
5. Lägg mycket tid på att använda olika sociala medier om man vill hitta  ny trafik. Det gäller att vara aktiv och synas överallt.
6. Ta inte kritik för hårt. Det finns de som gillar bloggen och de som inte gillar den. Det är det bara att leva med.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.