Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Möjlig ljusning för medieinvesteringarna

Publicerad: 8 September 2020, 11:51

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, bryter nu den negativa trenden för året och visar på positiv tillväxt.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

2020 har hittills bjudit på ett historiskt ras för de svenska medieinvesteringarna, efter att samtliga kategorier uppvisat negativ tillväxt till följd av coronapandemin. 

Nu finns det dock anledning att tro att den negativa trenden börjar vända. Under augusti ökade medieinvesteringarna med 1,5 procent, jämfört med föregående år. Bäst gick det för radio, online video och sociala medier.   

Om ökningen beror helt på en möjlig återgång återstår att se. Enligt Sveriges Mediebyråer kan ökningen till viss del tillskrivas icke periodiserad data, eftersom augusti 2020 hade en extra faktureringsdag jämfört med 2019. 

– Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti. Givet kalendereffekt är det fortfarande minussiffror, men det finns tecken på återhämtning. Dock är det fortsatt tungt för printkategorierna som totalt sett minskade med 29 procent under augusti, dagspress kväll med hela 56,6 procent, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande. 

Totalt förmedlades cirka 990 miljoner kronor under augusti. 

Mediebyråbarometern sammanställd av Sveriges Mediebyråer, och baseras på data från organisationens medlemmar. 

Foto: Sveriges Mediebyråer

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.