Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Momssmäll hotar byråer

Publicerad: 13 april 2011, 14:10

Medieföretag och reklam-byråer kan drabbas av stora momsskulder för flera år gamla jobb. En EU-dom ger tryckerier rätt att kräva tillbaka moms. Nu börjar Skatteverket kräva in pengarna – från tryckeriernas kunder.


Ämnen i artikeln:

Skatteverket

truefalse

Tryckerierna fick tillbaka miljoner i moms från staten. Men medieföretag som nu får krav från Skatteverket på samma belopp kräver tryckerierna på pengarna. Foto: Colourbox.

Förra året kom en dom i EU, (C-88/09 Graphic Procédé) som har skapat vad en branschexpert kallar ett ”momskaos”. Nu kan reklambyråer och medieföretag få en retroaktiv momssmäll.
– Ja, det här är en juridisk djungel och i värsta fall blir det ett riktigt kaos, säger Henrik ­Rosengren som är branschekonom på Grafiska Företagens Förbund.

Enligt domen ska tryckning av tidskrifter och böcker ha 6 procents moms i stället för som tidigare 25 procent. Allt som kan betraktas som reklamtryck ska som tidigare ha 25 procent. Men det finns en gråzon där varken Skatteverket, kunder eller tryckerier vet om det är 6 eller 25 procents moms som gäller. Enligt de nya reglerna kan en trycksak bestå av upp till 74 procents reklam och ändå få den lägre momsen.

Ett kryphål i lagen gör dessutom att tryckerierna kan söka återbetalning av felbetald moms sex år tillbaka.Skatteverket uppskattar att återbetalningarna så här långt uppgår till över 1 miljard kronor.

Men när Skatteverket insåg att de kunde få betala tillbaka flera miljarder i moms för åren 2004–2007 kom de med ett förtydligande: omprövningen av tryckeriernas moms innebär att deras kunder måste­ ändra sina avdrag för ingående moms lika mycket. Och nu börjar Skatteverket kräva in de pengarna.

En av de drabbade reklambyråerna fick förra veckan ett krav från Skatteverket på 36 274 kronor för skillnaden mellan 6 och 25 procents moms på tryckerikostnader som de hade under 2006. De fick också ränta på ”skulden”. Nu kräver de tryckeriet på beloppet.

För byrån handlade det om broschyrer och kataloger som de hade gjort och tryckt för kundernas räkning. Att de skulle drabbas av ett stort momsbakslag för ett jobb de gjorde för fem år sedan hade de ingen tanke på. Men det de gjorde rätt då är fel nu, enligt Skatteverket.

När Skatteverket i februari i år räknade samman återbetalningarna var de på över 1 miljard. Men en branschexpert har uppskattat att det för åren 2004–2007 kan komma att handla om flera miljarder.

Det gäller också de tryckeri­kunder som inte är momspliktiga, som inte kan dra av betald moms, som ideella föreningar, hjälporganisationer, banker och försäkringsbolag. Om de hävdar att de skulle ha betalt 6 i stället för 25 procents moms på gjorda tryckerijobb blir det en sak mellan dem och tryckeri­företaget . Kommer de inte överens går det till civilrättslig process.

Flera tryckerier har under 2010 fått stora återbetalningar av moms. För Scandbook, specialiserade på boktryck handlar det om 29,5 miljoner. För Elanders, specialister på kataloger, är summan 79,3 miljoner. För Intellecta, som inom koncernen har både tryckerier och beställare i form av reklam- och IR-byråer, uppgår beloppet till 26,8 miljoner.

Men med momskrav på kunderna skulle det samtidigt kunna betyda stora utgifter.
– Vi har inte sett något av detta ännu, att någon av våra tryckerikunder har drabbats av krav. Men enligt de nya direktiven avser man att ge sig på kunderna. Fast när vi har talat med skatteexperter säger de att de kraven kan vara tveksamma, så vi avvaktar hur Skatteverket kommer att agera, säger Zofia Hansson, ekonomidirektör i Intellectakoncernen.
– Det är produkten som bär momsen, inte kunden. Men när jag själv ringde och frågade vad som gällde fick jag två helt olika svar från Skatteverket, säger Henrik Rosengren, branschekonom på Grafiska Företagens Förbund.

Till sina medlemmar och deras kunder rekommenderar han i stället att skriva eller mejla och fråga om de känner sig osäkra på vad som gäller.
– Då får man rakare och tydligare svar.

Även han är tveksam inför rättsläget.
– Det är inte självklart att Skatteverket har rätt att ställa retroaktiva krav på kunderna. Skatteverket är själva part i målet, de vill så långt möjligt nollställa statens intäkter på momsen. Jag utesluter inte att det här kommer att prövas i förvaltningsdomstolen.

Och om kunderna kräver sin del av de återbetalda pengarna hos tryckerierna?
– Vi ger inte råd i företagsspecifika frågor. Och alla tryckerier har inte ansökt om återbetalning av moms. Men om de inte kommer överens blir det till slut en civilrättslig tvist mellan leverantör och kund, säger Henrik Rosengren.

På Skatteverket säger Susanne Malmborg, verksamhetsutvecklare, att det har kommit många frågor om hur momsreglerna ska tolkas.
– För renodlade reklammaterial ska det inte kunna bli 6 procents moms. Men vi får titta på varje fall. Det kan finnas en gråzon, men då får vi göra en bedömning tillsammans med företaget, säger Susanne Malmborg.
– För böcker och tidningar är det tydligt 6 procents moms. Men det kan finnas andra produkter där det är svårare att säga.

Och om återkraven som nu kommer mot tryckeriernas kunder:
– När vi betalar tillbaka till tryckerierna ska vi i nästa steg se till att det blir rätt moms också för kunderna.

Men de kunder som gjorde helt rätt enligt reglerna 2006 kan alltså fem år senare finna att det var fel?
– Ja, det är en bra fråga. Skatte­verkets uppdrag är att se till att momsen blir rätt. I varje fall får vi bedöma om vi ska justera momsen hos kunden. Men vi rekommenderar att man har en dialog med oss på Skatteverket och med de tryckerier man anlitar, säger Susanne Malmborg.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.