tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mona Sahlin kapar "PR-ministern"

Publicerad: 12 oktober 2010, 07:04

Mona Sahlin ser Moderaternas Per Schlingmann som en ”pr-minister” i hans nya roll som statssekreterare. – Det är värt en politisk diskussion om detta verkligen är vad skattebetalarnas pengar ska gå till, säger Mona Sahlin till Expressen.

Ämnen i artikeln:

Mona SahlinPer Schlingmann

MH

Magnus Helander


Mona Sahlin. Foto: Carina Jäderström.

Förra veckan avslöjade Resume.se den tidigare partisekreteraren Per Schlingmanns nya toppjobb hos Moderaterna – som statssekreterare inriktad på kommunikation.

Själv sa Schlingmann, till Resume.se:

– Tre saker är viktiga, mitt ansvarsområde är att ansvara för regeringens och statsrådens löpande kommunikation, att stärka regeringens roll och se till att den är aktiv i samhällsdebatten, och se till att regeringens kommunikation präglas av ett tydligt framtidsperspektiv.

Analysen från SVT:s politiske kommentator Mats Knutson löd så här:
– Han ska se till att regeringens politik säljs in till väljarna. Så nära propagandaminister man kan komma, sa Mats Knutson.

Under Publicistklubbens debatt i går kväll sa Reinfeldt att Moderaterna försöker vara en ”lärande organisation” och att Schlingmanns tjänst är till för att bättre än tidigare ”förklara sammanhangen” för människor. Han sa också till Expressen att syftet med reformer är ska hänga ihop med kommunikationen och nå fram till befolkningen.

Mona Sahlin är starkt kritisk – hon kallar Schlingmann för ”PR-minister”.

– Det Fredrik Reinfeldt säger är att statsråden inte kan kommunicera ut vad man gör och inte gör, utan det ska man ha Schlingmann till. Vi tänker inte kopiera detta, sa Sahlin.

För Expressen utvecklade hon resonemanget:

–    /…/ Det faktum att Schlingmann själv beskrev tjänsten som ”jag ör ingen PR-minister”, visar ju att de är väl medvetna om att det är precis det det handlar om. Och jag tycker det är värt en politisk diskussion om det verkligen är vad skattebetalarnas pengar ska gå till.

Hon tycker att det inte behövs någon sådan tjänst.

–    Nej, jag har svårt att se varför man på statsrådsberedningen måste bygga upp detta när det på varje departement, och jag vet hur det funkar, har kommunikationsansvariga och pressansvariga. Och man har samordningsmöjligheter på statsrådsberedningen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev