Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mordfilm låg kvar i två timmar på Facebook – lovar bättring

Publicerad: 18 April 2017, 05:41

Mark Zuckerberg.

Facebook lovar att bli snabbare på att ta bort stötande innehåll, så många abonnenter har Netflix och 7 av 10 kvinnliga skribenter hotas. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookNetflixTidningsutgivarna

Mordfilm låg kvar i två timmar på Facebook – lovar bättring...
I söndags publierade en man från Cleveland i USA en film där han skjuter ihjäl en annan människa. Därefter sände han live i fem minuter och erkände sig skyldig till brottet. Först två timmar senare stängde Facebook ner mannens profil. I en bloggpost skriver bolagets globala chef Justin Osofsky att de måste bli bättre på att agera mot den här typen av material.
"För närvarade sitter tusentals människor världen över och granskar miljontals bilder och filmer som rapporteras varje vecka. Vi prioriterar de rapporter som rör vår säkerhet i samhället, och vi jobbar för att göra den processen ännu snabbare" skriver han.

LÄS MER: "Därför har Facebook dröjt med att ta bort de hemska bilderna"

...Bedömare: "Incidenten kan förändra spelplanen"
Wireds chefredaktör Nicholas Thompson säger till tv-programmet CBS This Morning att Facebook nu behöver se över sina rutiner på allvar:
– Jag tror att det är fullkomligt möjligt att den här händelsen kan ändra spelplanen.
Enligt Thompson behöver Facebook dels förbättra sina algoritmer som upptäcker olämpligt innehåll, dels fundera över hur de kan förbättra klimatatet på sin plattform.

94 miljoner streamar Netflix
Igår släppte Netflix sin rapport för det första kvartalet 2017. Streamingplattformen har nu 94 miljoner betalande användare, varav drygt hälften kommer från USA. Den största tillväxten kommer däremot från resten av världen med drygt 3,5 miljoner nya betalande användare under kvartalet, enligt Recode. Antalet nya abonnenter var emellertid lägre än vad analytikerna hade räknat med. Aktien sjönk därmed inititialt i efterhandeln på Wall Street, men vände sedan till plus.

7 av 10 kvinnliga skribenter hotas
70 procent av kvinnor som skriver ledare, krönikor eller kom­mentarer har hotats eller trakasserats under de senaste tolv månaderna. Det visar en webbenkät som TU har gjort tillsammans med nätverket Klara K. I en artikel på SvD Debatt varnar de för att det kan leda till att kvinnor lämnar yrket.
"Det är snart hundra år sedan riksdagen klubbade att kvinnors röster har samma tyngd som mäns och beslutade om allmän och lika rösträtt. Att stillatigande se på när kvinnor hotas och trakasseras till tystnad vore ett sällsynt dåligt sätt för en jämställd ­regering att markera den högtidsdagen" skriver de.

Metro hårdsatsar på e-sport
Sedan tidigare satsar Metro på att vara en nyhetskanal för de e-sportintresserade. Nu lägger de i ytterligare en växel genom att rekrytera en heltidsredaktör.
– Vi satsar med full kraft på att bli ledande i bevakningen av e-sport och det känns väldigt roligt att få rekrytera en dedikerad redaktör för det bevakningsområdet. E-sport är ett snabbt växande segment och passar perfekt för Metros målgrupp, inte minst på det digitala området, säger chefredaktör Staffan Erfors i ett pressmeddelande.

Sista "Girls" har sänts
På söndagen sändes de 60:e och sista avsnittet av den populära HBO-serien "Girls". Avslutningen hyllas av kritiker – men många fans känner sig snuvade på en upplösning, skriver TT. Under hashtagen #GirlsHBO önskar många fans en tydligare upplösning.

Ny adblocker "går inte att kringgå"
Annonsblockerare har sett ut att gå en dyster framtid till mötes när medierna hittar sätt att gå runt dem. Men nu har forskare vid Princeton- och Stanford-universiteten har tagit fram en ny typ av annonsblockerare, som flera experter menar är i princip omöjlig att kringgå. Detta då den inte analyserar koden utan i stället tittar på innehållet, rapporterar Engadget.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.