Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 februari 2017, 13:30
Enligt Tidningsutgivarna ökar morgonpressens samlade digitala annonsintäkter med 3,3 procent under 2016, jämfört med föregående år.
Ny annonsstatistik från mediernas branschorganisation visar att morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 3,3 procent under 2016. Segmenterar man resultat visar det sig att storstadspressen var de som stod för ökningen, samtidigt som landsortspressen backade med 0,5 procent.
– Storstadspressens digitala annonsintäkter ökade med 6,6 procent 2016. Det betyder att den utvecklats i samma takt som marknaden i sin helhet. Totalt sett ökade medieinvesteringarna med 6 procent i fjol, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.
Under 2016 års sista kvartal ökade storstadspressens digitala annonsintäkter med 7,9 procent, jämfört med samma period 2015. Samtidigt minskade landsortspressens digitala intäkter med 10,6 procent.
– Även i fjol var sista kvartalet årets bästa i reda pengar räknat för både storstads- och landsortspressen. Men för landsortspressens del så jämförs siffrorna med den ovanligt starka tillväxten under fjärde kvartalet 2015. Ser vi på landsortspressens utveckling över hela året stannar minskningen på 0,5 procent, säger Tobias Lindberg
Enligt TU backade den samlade dagspressens annonsintäkter från tryckta tidningen med 10 procent under 2016, jämfört med 2015.