Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mörkläggningen över

Publicerad: 29 Januari 2008, 13:23

Hemlighetsmakeriet är över. Snart släpper TV4:s Fotbollskanalen.se besöksstatistik på Kia-index. Sajten hade 130 000 unika besökare förra veckan – och storsatsar inför EM genom att lansera en ny version.


Fotbollskanalen.se

Fotbollskanalen.se, som funnits sedan hösten 2006, fick sitt nuvarande utseende i slutet av mars 2007.

Sajten med redaktören/krönikören/bloggaren Olof  Lundh i spetsen har stadigt ökat antalet besökare och undan för undan stärkt varumärket tack vare flera heta avslöjanden som citerats i andra medier.

Besöksstatistiken har dock hela tiden hållits hemlig. Bara aktuella annonsörer har informerats om trafiken på sajten – ända fram tills nu.

När Resume.se når Mattias Fyrenius, chef för TV4 Nya medier, och frågar honom om antalet besökare uppger han att det rör sig om 130 000-150 000 unika besökare i veckan.

– Förra veckan låg vi på 130 000 unika besökare, säger Mattias Fyrenius, som också berättar att Fotbollskanalen.se:s besökssiffror kommer att läggas upp på Kia-index ”inom några veckor”.

Varför har ni inte offentliggjort siffrorna tidigare?
– Vi har inte sett någon anledning till det, men nu anser vi att tiden är mogen.

Fyrenius säger att han är mycket nöjd med besökarnas ”lojalitet” och även deras ”aktivitet” (artikelkommentarer).

– För att använda en klyscha så försöker vi ta användarna på allvar. Vi lyfter in dem på sajten och jobbar även tätt med tv-rutan (programmet Fotbollskanalen) där vi låter användarna vara med, säger Fyrenius.

I sommar väntar EM och inför det jätteevenemanget rustar TV4 genom att göra om Fotbollskanalen.se.

– Vi kommer att släppa en upphottad version under våren. Vi har jobbat med den nuvarande sajten i ett år och ser vad användarna gillar.

Främst kommer det rörliga materialet och det användargenererade innehållet att prioriteras – samt sajtens profiler.

– Våra profiler är en omistlig del av sajten med  Olof  Lundh  i spetsen, säger Mattias Fyrenius.

Hur stora vill ni bli?
– Vi kommunicerar inte våra mål, men jag kan säga att vi vill bli större än vad vi är i dag och att det är ett bra tag kvar innan vi når taket.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.