Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Motkampanj mot näthatet: ge nätkärlek till journalister

Publicerad: 6 februari 2013, 13:21

Efter att ha sett Uppdrag gransknings näthatartrailer, så fick designern Jesper Eriksson nog. Han startade en viral kärlekskampanj som motvikt.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag Granskning

Är journalister värda nätkärlek? Det tycker i alla fall designern Jesper Eriksson på byrån Monterosa.

Hans nät-kärlekskampanj har fått stor spridning på Facebook med 1700 delningar och många glada kommentarer. Och hashtaggen #nätkärlek har formligen exploderat på Twitter.

– Jag satt och såg Uppdrag gransknings näthatarfilm på mobilen på väg hem i går kväll och jag blev så oerhört illa berörd, säger Jesper Eriksson. Så när jag kom hem gjorde jag bilden i affekt och delade den. Det är en sån där grej man inte har en aning om vart den kommer att ta vägen när man gör den.

"Nätkärlek" är en enkel kampanj i två steg:
1. Ta reda på din favoritjournalists emailadress.
2. Skriv ett email och beskriv vad som gör hen till din favorit.

– Det är ju ett sätt att försöka överrösta näthatet, säger Jesper Eriksson som inte själv har någon journalistisk bakgrund. Visst ska journalister kritiseras, men när det blir hot och hat har det gått för långt.

Jesper Erikssons facebooksida hittar du här.

P.S. Du hittar alla Resumé-journalisters e-postadresser här.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Uppdrag Granskning

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.