Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Motorbranschen gör kvinnonummer – vill ge branschen en tankeställare

Publicerad: 11 Maj 2015, 13:08

Framsidan på det senaste numret

I det nya numret av Tidningen Motorbranschen är i stort sett samtliga intervjuade kvinnor – och 51 kvinnor är med på bild. Syftet är att uppmärksamma den sneda könsfördelningen och bidra till en mer jämställd bransch.


– Vi vill ge branschen en tankeställare och en spark i baken. Det är dags att ta in fler kvinnor på alla nivåer. På verkstadsgolvet, i bilhallarna och i styrelserummen, säger Ing-Cathrin Nilsson, chefredaktör på tidningen Motorbranschen sedan 2013.

Arbetet med kvinnonumret har pågått under långtid. Idé- och uppslagsarbetet, som sköttes av en helt kvinnlig redaktion, har tagit ett år.

– Det var svårt. De vi intervjuar är ju inte med bara för att de är kvinnor, utan för att de har något intressant att tillföra och är kvinnor, och branschen är väldigt manlig. Men kvinnorna har tagit allt mer plats, och det vill visa med den här satsningen.

I det senaste numret har tidningen kartlagt branschens styrelser och granskningen visar att var tredje bilist är en kvinna, medan bara en av tretton personer i styrelserummen är det. Att det är flest antal kvinnor i lastbils- och bussåterförsäljarnas styrelser om minst antal kvinnor i styrelserna i plåt- och lacksektorn.

Numret innehåller också berättelsen om en av Sveriges första bilsäljare, om hur Scania kommer närmare sina mål genom att anställa kvinnor och vilka miljöbrister som finns bland verkstäderna i Stockholm.

Tidningen Motorbranschens chefredaktör tycker att branschmedierna borde arbeta mer med att lyfta fram kvinnorna som arbetar i bilbranschen.

– Vi intervjuar oftast experter som vi redan har i våra rullor. Vi måste bli bättre på att hitta nya intervjupersoner. Det är så lätt att bara intervjua någon från majoritetsgruppen, i det här fallet män, säger Ing-Cathrin Nilsson.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.