Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mr Dagens Opinion startar yrkestidning för publicister

Publicerad: 26 November 2014, 11:12

Rolf van den Brink drar igång den digitala tidningen Beaconomist ihop med Mynewsdesk. Tanken är att nå ut till alla som jobbar med och vill driva affärer för sina egna kanaler. – Beaconomist handlar om att nå ut till den nya tidens publicister, säger han.


Ämnen i artikeln:

Dagens OpinionRolf van den Brink

Entreprenören Rolf van den Brink fick inte jobbet han sökte på Resumé och startade Dagens Media.

Sedan sålde han av och drog igång Veckans Brief och senare sajten Dagens Opinion.

Nu är han aktuell med en ny satsning. Denna gång ihop med Mynewsdesk – Beaconomist.
– Får man inget jobb så får man skapa det, säger Rolf van den Brink.

Det första numret kom igår till en utvald målgrupp och är ett samarbete mellan just Dagens Opinion och Mynewsdesk.

– Vi ser båda hur mediebranschen förändras och vill genom Beaconomist vara med från början när den nya mediebranschen skapas, säger Rolf van den Brink.

Den nya mediebranschen består av dels renodlade mediehus, dels också massa företag och andra organisationer som har blivit publicister idag, resonerar Rolf van den Brink.

Vi har exempelvis tidigare rapporterat att EON och dess varumärkeschef Stina Liljekvist till och med har egna redaktionsråd.
Hur kan EON dra nytta av Beaconomist?
–Vi blir en branschtidning där du får lära dig hur du kan driva din kanal på bästa sätt, säger Rolf van den Brink.

Innehållet kan handla om alltifrån den bästa leverantören, de bästa verktygen och hur contentindustrin fungerar till hur man paketerar innehåll för att nå ut till sin publik, uppger Rolf van den Brink.

Vad är det för yrkesgrupper ni riktar er till eftersom fokus ligger på nytta menar jag?
– Kanalchefer och massa yrken som växer fram just nu. Exempelvis chefer för kundupplevelsen, insiktschefer och publicister på nya medieföretag. Nya Jan Scherman också, säger han.

Första numret har som sagt precis gått, men Rolf van den Brink räknar med att ha en fullfjädrad produkt från och med årsskiftet.

Hur valdes namnet?
- Det är en ordlek. Beacon betyder fyr och fyrar sprider ju ljus och är något man samlas kring. Vår ledstjärna är ju att samla folk som jobbar med sina egna kanaler. Det är också en blinkning till The Economist som är den gamla ekonomin, säger Rolf van den Brink.

Beaconomist får ingen egen sajt, utan tidningen skickas ut i ett html-genererat brev.

Det är ytterligare en produkt som du kommer med. Har du blivit rik på kuppen?
– Det viktigaste just nu är att gå runt och bygga för framtiden, säger Rolf van den Brink.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.