Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Mr Innovation & Kommunikation” om nominerade succén

Publicerad: 20 Oktober 2014, 21:01

Billy Andersson, redaktör för Innovation & Kommunikation.

Foto: Andreas Elgstrand.

Resumés egen ”Mr Innovation & Kommunikation" – Billy Andersson – gör succé med analysbrevet som nominerats till Tidskriftspriset i kategorin Årets innovativa satsning. Nu avslöjar han ”hemligheten” bakom framgången.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireBilly Andersson

Resumés digitala analysbrev Innovation & Kommunikation som nådde marknaden i våras har vinstchans på Tidskriftsgalan, arrangerad av Sveriges Tidskrifter, den 13 november.

Motiveringen: "Resumés analysbrev fördjupar relationen med den mest hängivna läsekretsen genom att ge dem insikter, inspiration och ny kunskap. Nyhetsbrevet utnyttjar varumärket och har skapat ännu en digital intäkt med god marginal. Resumé tänker nytt".

Resumés chefredaktör Claes de Faire har tidigare konstaterat att analysbrevet slår säljrekord och är extremt uppskattat.

Redaktör för Innovation & Kommunikation är Resumés mångårige medarbetare Billy Andersson.

Hur känns det?

– Det är jättekul att ha blivit nominerad, och det var väldigt oväntat eftersom det är en liten, nystartad och ganska smal produkt. Å andra sidan är det kanske just därför Innovation & Kommunikation blivit nominerad, säger Billy Andersson.

Hur har responsen varit så här långt?
– Responsen har varit en del applåder och ryggdunkande – I&K är ännu inte förankrad på sociala medier och dialogen med läsarna måste bli bättre men det är förhoppningsvis nästa steg i utvecklingen

Hur avgör du som redaktör vad som är det hetaste inom branschen och vad som är värt att gå på djupet kring?
– Tio års journalistisk bevakning av marknadskommunikation, digitala medier och trender har gett mig en viss insikt i vad/var det händer och hur det ska analyseras men jag påminns hela tiden om det händer oväntade saker som det är lätt att missa – men, viktigast är att jag är genuint nyfiken på vad som händer och varför det händer, åtminstone ibland, att läsa Harvard Buisness Review och McKinsey Insights.

– Jag är inne på ett hundratal sajter varje vecka, varav många dagligen - allt från Geektowns blogg till MIT Technology Review och Guardian, sen försöker jag prata runt med mycket folk hela tiden, äta lunch och besöka byråer.

Varför ska man egentligen prenumerera på det här analysbrevet?
– Det kanske låter lite klyschigt, men det händer extremt mycket inom marknadskommunikation just nu, marknadsföring uppfinner sig själv på nytt och buzzwordsen studsar mellan konferensväggarna och då kan det vara bra att hämta andan att gå lite mer på djupet, få nya insikter, inspireras av andra och i bästa fall också bli lite road.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.