Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”MTG är inte grabbigt"

Publicerad: 18 april 2013, 14:11

Joachim Nordlind.

Foto: Pressbild.

Joachim Nordlind (MTG) och Jonas Sjögren (SBS) diskuterade de båda bolagens företagskultur på Stora Annonsördagen. Nordlind passade på att avliva en seglivad myt.


Ämnen i artikeln:

MTGJonas SjögrenStora Annonsördagen 2013

Programledaren Fredrik Wikingsson påstod att företagskulturen på MTG  är grabbig. Men det påståendet håller inte den nuvarande vd:n Joachim  Nordlind med om.

– Det var annorlunda förr och det är en stor skillnad på kulturen i  dag. Det är möjligt att det finns en bild av en grabbig kultur, men jag  känner inte igen mig i den beskrivningen. Vi har fler kvinnor än män  bland de anställda, och 4 av 9 är kvinnor i ledningsgruppen, säger han.

SBS vd Jonas Sjögren ställdes inte inför samma påstående, men även  inom hans organisation har en starkt säljorienterad och resultatinriktad  prägel. Han menar att de som inte vill arbeta mot samma mål, och som  slentrainmässigt väljer att kritisera de beslut som tas, kan se fram  emot ett respass.

– Är det någon som inte tar sitt ansvar utan bara slappar så måste  den personen ut. Om HR-arebtet blir för mjukt och inte stödjer affären  måste det förändras. Om det är 10 procent av de anställda som alltid  klagar och ifrågasätter så måste de bort. De övriga 90 procent kommer  tycka att det är bra, och bli ännu mer inriktade på målet, säger han.

För det är inte bara på chefsnivå som kulturbärarna måste finnas.

– Som vd är det inget snack om att du kan påverka mer än den gemene  medarbetaren. Men en vd kommer aldrig att ensam kunna förndra en  företagskultur. Du måste ha några eldsjälar eller ambassadörer som  hjälper till. Kulturen måste ner i hela organisationen, säger Jonas  Sjögren.

De båda tv-cheferna uppger att det är viktigt att leva som man lär.  För kommersiella tv-kanaler är underhållning en hörnsten, och även i det  avseendet måste man som chef passa in. Joachim Nordlind på MTG ger ett  färskt exempel.

– Man måste bjuda på sig själv. För några veckor sedan var jag  utklädd till påskhare och delade ut påskägg. Jan Scherman brukade dela  ut korv, men det är inte lika roligt, säger han.

MTG TV:s förre vd Manfred Aronsson gästade också diskussionen. Han har  arbetat på båda bolagen, och kan därför jämföra kulturen på mediehusen.

– Det finns stora likheter mellan företagen. De är väldigt säljdrivna  och det finns en utmanarkultur som skiljer sig från TV4 och SVT. Men  MTG är som ett slags IKEA i tv-världen. Den svenska idén har rullats ut  till 35 länder, och därigenom har man också byggt upp en stor central  organisation som vill vara med och styra och ställa. Inom SBS har man  större frihet lokalt att göra det man vill.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.