Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

MTG blir majoritetsägare i Splay

Publicerad: 10 juli 2015, 07:06

Vigor SÖrman, vd på Splay

Nu går MTG in med ännu mer pengar i Youtube-nätverket Splay. Med den nya investeringen blir de majoritetsägare med 81 procent av aktierna.


Ämnen i artikeln:

Vigor SörmanMTG

I början på februari meddelade MTGx att de ökade sin ägarandel i Splay, från 35 till 49 procent, en investering på 10,1 miljoner kronor. Nu punpar de alltså in ännu mer pengar i Youtube-nätverket som grundades av vd:n Vigor Sörman.

Även i fortsättningen ska Splay drivas av Vigor Sörman och hans personal som fortfarande är aktieägare.

Syftet med investeringen är att öka Splays expansion. Splays innehåll genererar i dag 120 miljoner visningar i månaden, en ökning med 900 procent sedan början på 2014, enligt ett pressmeddelande. Några av de som ingår i Youtube-nätverket i dag är Clara Henry och Rackartygarna i Sverige, "Prebz og Dennis" i Norge och "Kristine Sloth" i Danmark.

– Splays stora tillväxt speglar hur attraktivt dess innehåll är och den stora potentialen inom den här affärsmodellen. Splay är ett fantastiskt varumärke för ungdomsunderhållning och investeringen återspeglar hur framgångsrikt vårt partnerskap har varit hittills och våra höga ambitioner för framtiden. Investeringen ligger också i linje med vår digitala strategi, säger Jørgen Madsen Lindemann, vd och koncernchef på MTG, i pressmeddelandet.

Vigor Sörman:

– Tack vare vårt samarbete med MTG, har vi gått från att vara ett källarbolag till marknadsledande på våra hemmamarknader. MTG:s fortsatta investeringar i Splay gör det möjligt för oss att fortsätta bygga vårt varumärke, utveckla våra talanger, och påskynda vår internationella expansion. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med MTG för att bygga på det digitala mediehuset för nästa generation innehållsproducenter.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Vigor SörmanMTG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.