Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

MTG i Walt Disney-affär

Publicerad: 4 september 2014, 07:12

Pewdiepie.

Foto: MTG.

Modern Times Group, MTG, har ingått ett avtal med innehållsdistributören Maker Studios, som ägs till 100 procent av The Walt Disney Company.


Ämnen i artikeln:

MTGPewdiepie

Affären innebär att MTG ska distribuera Makers innehåll via sin annonsbaserade onlinetjänst som täcker Skandinavien, de baltiska staterna, Tjeckien, Ungern och Bulgarien.

Maker Studios målgrupp är 13-34 år och dess partnernätverk med 55 000 kanaler har genererat över 550 miljoner abonnenter och 8,5 miljarder visningar per månad, enligt MTG.

Maker är ett hem för Youtube-stjärnor som svenska PewDiePie vars kanal har över 30 miljoner abonnenter och nära 6 miljarder visningar totalt.

- Makers plattform har en global täckning med 70 procent av sin publik baserad utanför USA. MTG är en perfekt partner för oss när vi nu tittar på att expandera vårt onlinerbjudande för internationella tittarer, säger Maker-chefen Sam Wick.

Affären innebär att MTG kan erbjuda sina kunder ett mer relevant innehåll tillgängligt digitalt via en rad plattformar.

MTG:s vd, Jørgen Madsen Lindemann, hävdar att affären är den första i sitt slag och ett ytterligare exempel på vad mediehuset menar med att skapa framtidens underhållning.

Maker-affären kommer efter att MTG köpt en andel i Splay, som är ett multi-kanals nätverk i Norden samt NetInfo, som en videodelningstjänst för lokalt innehåll i Bulgarien.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MTGPewdiepie

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.