Media
MTG köper andel i ESM
Publicerad: 25 maj 2016, 13:16
Den digitala videoaktiveringen från Rugby World Cup 2015 genomfördes av ESM. Den genererade fler digitala videovisningar än OS i London 2012. Foto: Skärmdump/ESM
Mediehuset MTG förvärvar 22 procent av Engage Sports Media, som specialiserar sig på att digitalisera sportsändningar globalt, online, on demand och mobilt.
MF
Mårten Färlin
MTG uppger inte hur mycket avtalet är värt, men däremot att man har möjlighet att öka sin ägarandel längre fram.
– Investeringen speglar vårt fokus att bli ledande inom digital videounderhållning på alla våra marknader liksom vår strategi att investera i relevanta, kompletterande och skalbara digitala varumärken, innehåll och communitys. Inom ESM finns mängder av talang och vi är glada över det här samarbetet som passar väl in i vår strategi. Sport är en del av vårt DNA inom båda våra bolag och det finns många fördelar med ett arbeta tillsammans kring utveckling av digitalt premiuminnehåll och distribution, säger Arnd Benninghoff, vd för MTGx i en kommentar,