Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

MTG lämnar Östeuropa – samlade förluster på flera miljarder

Publicerad: 7 april 2017, 06:29

MTG planerar att sälja hela verksamheten i Bulgarien, så vill Facebook öppna sig efter mätfelen och nya åtgärder från Youtube. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


MTG lämnar Östeuropa
MTG är i färd med att sälja sin verksamhet i Bulgarien, uppger Dagens Industri. Om affären blir av kommer koncernen summerar en förlust på flera miljarder och avsluta sitt engagemang i Östeuropa. Strategin välkomnas ändå av branschbedömare, på grund av en mer renodlad nisch på den nordiska marknaden. Tidigare under året har koncernen aviserat försäljningar av verksamheterna i Tjeckien och de baltiska länderna. När MTG förvärvade verksamheten i Bulgarien för 5,9 miljarder 2008 var det bolagets dyraste affär någonsin. Enligt Di kommer MTG bara omkring få en miljard kronor när medieverksamheten får nya ägare.

Efter mätfelen – så vill Facebook bli öppnare mot annonsörerna
Flera gånger under förra året fick Facebook meddela att deras mätningar inte stämmer. Sedan dess har kunderna högljutt krävt ökad transparens. Under torsdagen presenterade it-jätten några åtgärder för att tydligare återkoppla statistik kring annonseringen. Bland annat lanseras en ny dashboard som visar hur kampanjerna levererar i realtid och nya mått som tidigare inte var tillgängliga. Det nya systemet kommer också att upmmärksamma i fall två annonsörer optimerar kampanjer mot samma konsumenter. Det skriver AdAge.

Facebooks AI-assistent tillgänglig i USA
Facebooks AI-assistent M lanserades redan för två år sedan, men har fram tills nu bara varit tillgänglig för ett mycket begränsat antal användare för tester. Nu rullar Facebook rulla ut M till samtliga amerikanska Messengeranvändare på både Ios och Android. Version av M som användarna får tillgång till är mycket begränsad med bara få funktioner, men fler väntas komma. Det skriver Recode.

Ingen Youtube-reklam på kanaler med under 10 000 visningar
Youtube tar hjälp av storleksmått för att komma till rätta med problemet att reklam hamnar vid sidan av olämpligt innehåll. En debatt som de senaste veckorna fått flera stora varumärken att lämna plattformen. Den Google-ägda streamingjätten kommer inte att tillåta reklam på kanaler med mindre än 10 000 visningar sammanlagt. Det skriver Wall Street Journal.

Annakarin Lith jobbar för Bonnier News
Bonnier News vill börja samarbeta med övriga mediehus för att höja nivåerna den digitala innehållsaffären. Mittmedias tidigare redaktionella chef AnnaKarin Lith leder projektet.
– Jag är övertygad om att det stärker det lokala mediehuset om det också tillsammans med bra lokal och regional journalistik kan erbjuda nationellt och internationellt innehåll med hög kvalitet. Och att hitta sätt att dela data öppnar nya sätt att samarbeta som kan bli väldigt spännande, säger AnnaKarin Lith till Medievärlden.

Kronprinsessan testade public service-livet
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel gjorde under torsdagen ett studiebesök på SVT. De testade på jobbet som meterologer och passade på att ta en selfie med Bolibompa-draken.

– Kronprinsessan och prins Daniel tyckte att det var väldigt kul, säger Margareta Thorgren, informationschef vid hovet till Expressen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.