Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

MTG och Discovery planerar att bilda säljbolag

Publicerad: 23 november 2015, 09:22

Nu planerar MTG och Discovery Networks att skapa ett gemensamt säljbolag. Syftet är försäljning av regionalt annonsutrymme i TV3 och Kanal 5 och att utmana TV4-gruppen.


Ämnen i artikeln:

MTGDiscovery Networks

Enligt ett pressmeddelande har parterna undertecknat en avsiktsförklaring om det gemensamma säljbolaget.

– Produkten blir bättre genom en bredare räckvidd, och den blir också mer lättillgänglig. Syftet med ett gemensamt bolag skulle vara att erbjuda ett kraftfullt alternativ och samtidigt lägga mer fokus på annonsörerna; en ny spännande regional konstellation att möta våra kunder i, säger Jonas Sjögren, vd för Discovery Networks Sweden, i ett pressmeddelande.

MTG och Discovery Networks kommer att äga lika delar i det nya bolaget och verksamheten.

– Att två aktörer slår ihop sina resurser för att erbjuda en mer effektiv och konkurrenskraftig produkt är en beprövad metod i andra branscher, men inte så vanlig i mediebranschen. Vi är snabbt på väg mot ett läge där vi bara har en enda aktör kvar på marknaden. Ett gemensamt bolag för regional försäljning är en konstruktiv väg framåt för att undvika det, samtidigt som det ger oss utrymme att bli betydligt mer framåtlutade, säger Anders Jensen, vd för MTG Sverige och EVP Modern Times Group i pressmeddelandet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGDiscovery Networks

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.