Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

MTG ökade försäljningen

Publicerad: 22 Juli 2008, 13:41

Idag, tisdag, presenterade Stenbecksfärens mediekoncern Modern Times Group siffrorna för andra kvartalet och första halvåret 2008. Och det ser bra ut. Försäljningen har ökat till 6.4 miljarder under årets sex första månader.


Foto: Björn Elgstrand

Försäljningen ökade med 16 procent, till 6 360 miljoner (5 471) under första halvåret 2008. Rörelseresultatet för koncernen, exklusive engångsposter, ökade under samma period med 27 procent till 1 269 miljoner (1 001) och rörelsemarginalen ökade till 20 procent. Resultat efter skatt blev 1 995 miljoner (678).

Andra kvartalet ökade omsättningen till 3,3 miljarder. Det var en uppgång med 17 procent jämfört med samma period förra året. Första kvartalet i år omsatte MTG 3 042 miljoner kronor. Rörelseresultatet, exklusive engångsposter, ökade med 26 procent till 673 miljoner kronor (532) och rörelsemarginalen ökade till 20 procent.

Hans-Holger Albrecht, vd och koncernchef, är mycket nöjd. I en kommentar till resultatet säger han.
”Resultatet för det andra kvartalet och första halvåret 2008 var återigen på rekordnivåer, såväl när det gäller försäljning som lönsamhet. Detta är det femtonde kvartalet i rad som MTG visar tvåsiffrig försäljningstillväxt. Resultatet återspeglar en stark utveckling för vår fri-tv-verksamhet, som har fortsatt att ta marknadsandelar och dra nytta av strukturella förändringar och exponering mot tillväxtmarknader. Vår betal-tv-verksamhet präglas av stigande ARPU-nivåer, nya kanaler och tjänster, och en breddning till nya distributionsplattformar. Kostnaderna är fortsatt under kontroll och vi har ett starkt kassaflöde.”

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.