Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

MTG:s saftiga prislapp för Premier League

Publicerad: 5 oktober 2015, 05:51

Foto: Andreas Elgstrand.

En halv miljard per säsong för den brittiska fotbollen, MTG kan vara till salu och Expressen livesänder prinsdopet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MTGViasatPremier League

MTG betalar dyrt för Premier League...
I fredags eftermiddag skickade MTG ut ett pressmeddelande om att de köpt rättigheterna att visa Premier League säsongerna 2016/17 till och med 2018/19 i Sverige, Danmark och Finland. Tidigare satt de på rättigheterna i Sverige och Danmark, och denna gång tvingades de in i en aggresiv budstrid mot TV4/CMore och Discovery för att försvara dem.

Enligt Dagens Industri trissades priset upp till omkring 500 miljoner kronor per säsong bara i Sverige. Det är en ökning med runt 300 miljoner jämfört med det tidigare avtalet.
– Vi kommenterar aldrig priset på rättigheterna, säger MTG:s presschef Per Lorentz till tidningen.

I Norge var det TV2 som tog hem Premier Leauge-rättigheterna i konkurrens med Discovery. Där blev prislappen ännu dyrare: 540 miljoner kronor per år, enligt norska medier.

...och nu kan MTG vara till salu
Dagens Industris analytiker Ulf Petersson har tittat närmare på MTG, som befinner sig mitt i en strukturell omvandling. Han konstarerar att bolaget har stora utmaningar framför sig och kan komma att säljas av Kinnevik på sikt.

"Kinneviksfären, som äger 20 procent av kapitalet och 47 procent av rösterna, kan redan sägas ha checkat ut från MTG mentalt när Kinnevikchefen Lorenzo Grabau i våras lämnade styrelsen (...) Lägger man till att MTG i framtiden inte kommer att vara en kassako, att Kinnevik på senare år har skaffat sig nya tillväxtmöjligheter som är mer lockandeän att kasta pengar in i en osäker tv-värld blir konsekvensen att MTG är till salu" skriver han.

Schibsted kan sälja Hitta.se
I fredags eftermiddag skrev sajten Mergermarket att Hitta.se är till salu. Techsajten Breakit skriver att ägaren Schibsted anlitat GP Bullhound för att sköta försäljningen. Omsättningen har de senaste tre åren fallit med sammanlagt över 20 procent och hamnade 2014 på 278 miljoner kronor.

Josefsson och Dirawi i debatt-bråk
Gina Dirawi kritiserade SVT Debatt för frågeställning i fall kvinnor i slöja bör representeras i modejättar som H&M:s reklam.
"Jag tycker att den frågan är ignorant och diskriminerande" skrev hon på Instagram.

Igår fick hon svar på tal av programledaren Janne Josefsson.
– Jag förstår inte de som tycker att man inte får debattera saker och ting. Tycker man det får man emigrera till Nordkorea, Saudiarabien eller Ryssland där det är så. Gina Dirawi jobbar på SVT, public service, och där ska vi kunna debattera sådana här saker, säger han till Aftonbladet.

Senare kommenterade hon, återigen på Instagram, att hennes kritik handlade om hur debatten förs snarare än att frågan tas upp.

Expressen tv-sänder prinsdopet
Kvällstidningen storsatsar på att livesända prins Nikolas dop och meddelar nu att de köpt rättigheterna av SVT att visa bilderna inifrån kyrkan. Därutöver kommer de att ha egenproducerad tv innan och efter själva ceremonin.
– Vi är mitt i en storsatsning på Expressen TV, med nya studior och ny teknik, och det är roligt att vi samtidigt kan direktsända dopet och rama in det med studio och gäster, säger Klas Granström, redaktionschef och ansvarig för digitala medier på Expressen i ett pressmeddelande.

Storsponsorerna: Avgå Blatter
I helgen gick Coca-Cola, McDonald's, Visa och Budweiser ut i enad front och krävde att Fifa-basen Sepp Blatter avgår med omedelbar verkan. Fifas andra stora sponsorer Adidas, Kia och Gazprom har däremot inte gått ut och krävt att han ska lämna sin position, skriver AP.

Bakgrunden är den omfattande korruptionen som avslöjats inom Fifa, och de misstankar som finns mot Sepp Blatter personligen. Han har tidigare meddelat att han sitter kvar tills i februari då en ny ordförande ska väljas.

"MacGyver" gör comeback...
Kultserien från 80-talet är på väg tillbaka med nya avsnitt, skriver TT med hänvisning till Entertainment Weekly. Det är tv-bolaget CBS som utvecklar en ny serie vilken kretsar kring MacGyver i tjugoårsåldern. Vem som kommer att spela titelrollen, som ursprungligen gjordes av Richard Dean, är ännu oklart.  

...och "Dödligt vapen" blir tv-serie
Den amerikanska actionrullen från 1987 ska bli tv-serie, skriver Variety. Fox har gett Warner Bros i uppdrag att ta fram en pilot. I den originalfilmen spelade Mel Gibson och Danny Glover huvudrollerna. Men vilka skådespelare som kommer att medverka i tv-serien återstår att se.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MTGViasatPremier League

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.