Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

MTG:s vd: ”Rädslan att misslyckas har varit starkare än viljan att lyckas”

Publicerad: 18 Maj 2016, 09:05

MTG Sveriges vd Anders Jensen.

Foto: Anna Hållams

När MTG Sveriges vd Anders Jensen talade på Stockholm Media Weeks scen var han öppenhjärtig med företagets brister. ”Vi borde tagit vissa beslut tidigare”, säger han.


Ämnen i artikeln:

MTGxStockholm Media WeekAnders JensenMTGMTG TVMTG Sverige

MTG har de senaste åren satsat hårt digitalt, bland annat genom investeringar i Youtube-nätverket Splay och i e-portturneringar.

När programledaren Claes de Faire intervjuade MTG Sveriges vd Anders Jensen på scenen under Stockholm Media Week berättade han bland annat om utmaningarna och misslyckandena.

– Vi har inte utmanat oss själva på ett rätt och riktigt sätt. Nu kommer vi ta till nya positioner, våga se kärnaffären på ett annorlunda sätt. Att skapa relevans är extremt viktigt. Vi orkar misslyckas, vilket gör att vi kan ta position i framtiden, säger han.

Ni tjänar pengar traditionellt, men vågar ni ta de radikala besluten?
– Vi borde ha tagit vissa beslut tidigare.

Som vilka?
– Att vi varit återhållsamma med innehåll. Det har hämmat oss som en traditionell medieaktör. Att inte trycka ut och dela med sig, utan istället låsa in. Det har varit en barriär.

Varför kom ni inte loss tidigare?
– Rädslan att misslyckas har varit starkare än viljan att lyckas. Vi kanske satte stora mål att tjäna pengar och så gjorde vi inte det.

Hur är ditt förändringsmandat på MTG? Får du misslyckas mycket?
– Ja, det får jag. Mitt förändringsmandat är brett och efterfrågat, till den graden att det är ett krav. När huvudägaren frågar hur det går är kravet på förändring nästan större än på lönssamhet.

Han berättar att MTGx, den digitala acceleratorn, har en annan roll i dag, än när den startade.

– Vi söker efter nya investeringsmöjligheter. MTG är MTGx idag. Vi gör saker annorlunda och ställer frågor annorlunda. Det har varit bra för oss.

Hur vill du kunna definiera MTG när du är klar med områden?
– Jag vill vara försiktig med det. Definitonen är om vi från 3-5 år har hittat nya möjligheter att serva kunder och tjänar mer pengar. Det är inte svårare än så.

Är ni ett mediebolag?
– Ja. Men med större teknikfokus än tidigare.

Kan MTG komma att slås ihop med en annan aktör? Som till exempel Klarna?
– Nja. Vi skulle kanske köpt Klarna en gång i tiden dock!

E-sport är i dag en stor del av MTG:s verksamhet.

– Det är en kommersiellt intressant målgrupp. Vi kommer tjäna pengar på detta. Vi moderniserar innehållet och skapar en chans för annonsörer att nå målgruppen, avslutar Anders Jensen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.