Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

MTGx vd: “Framtiden är ljus för dem som är kreativa, nyfikna och modiga”

Publicerad: 31 Maj 2017, 06:46

Arnd Benninghoff kommer till Nordic Media Insights.

Han är den forne journalisten som lotsar MTG in i framtiden. Arnd Benninghoffs senaste drag är att köpa den tyska spelstudion Innogames för miljardbelopp. – Det är en fantastisk verksamhet, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

MTGxMediebranschenNordic Media Insights

MTGx är motorn i MTG-koncernens aggressiva omställning från traditionellt mediebolag till ett globalt och digitalt underhållningsföretag.

Sedan drygt två år tillbaka leds bolaget av tysken Arnd Benninghoff, som tidigare var vice vd för MTGx, vd för Play & Ventures och dessförinnan digitalchef på ProsiebenSat1. Och kurvorna pekar uppåt.
– MTGx organiska försäljning ökade med 24 procent under första kvartalet i år och vi förväntar oss att intäkterna fortsätta att växa under året, framförallt inom e-sport, säger Arnd Benninghoff och fortsätter:

– Det vi investerar i är en ung bransch i snabb tillväxt, men som vi sagt tidigare är ambitionen är att vi ska börja generera vinst under 2018.

MTGx har nyligen utökat sitt ägande i den tyska spelutvecklaren och online-spel-utgivaren Innogames till 51 procent. Med det innehavet, värderat till cirka 1,3 miljarder kronor, har MTGx adderat en tredje vertikal till sitt digitala underhållningshus.

E-sport, digitala videonätverk och onlinespel är nu den 23-åriga Stenbeckkoncernens framtid.
– Innogames gör fantastiska produkter och har över 150 miljoner registrerade spelare över hela världen. Nästa år kommer gaming att vara en industri värd 113 miljarder dollar (cirka 990 miljarder kronor) och mobilspel, som de som produceras av Innogames, är det snabbast växande segmentet. En industri av den magnituden innebär många spännande möjligheter, säger Arnd Benninghoff.

På frågan om hur långt MTG har kommit i sin transformation, svarar Arnd Benninghoff:
– Idag är vi världens största e-sportsföretag via våra investeringar i ESL och Dreamhack. Våra digitala videonätverk Zoomin och Splay är störst i Europa och Skandinavien, och som jag nämde tidigare utvecklas Innogames väldigt väl. Vi har kommit långt på kort tid, men transformationen måste vara en pågående process, inte ett slutgiltigt mål. Vi ska fortsätta att göra det vi gör, hela tiden utmana oss själva och följa det nya beteendet och de nya behoven hos konsumenterna.

MTG:s förvärv av Innogames föregicks av en försäljning av det tjeckiska tv-bolaget FTV Prima Holding. Arnd Benninghoff hävdar dock att fri-tv-verksamheten i Norden inte är på väg ut som ett led i MTG-koncerens omställning.
– Vi betraktar MTG:s kombination av fri-tv-kanaler, betal-tv-plattformar och streamingtjänster som en unik styrka. Det gör att vi kan maximera vår räckvidd och utforma mer tillfredsställande och personliga upplevelser genom att utnyttja de olika möjligheterna hos varje tillgång.

Arnd Benninghoff beskriver hur MTG förra året lanserade EsportTV, den första linjära e-sportkanalen i Europa som sänder 24 timmar om dygnet, och hur produktioner från videonätverket Splay läggs in i annonsfinansierade Viafree-plattformen.
– Det är några exempel på hur vi för över vår expertis till våra nya verksamheter, och på hur synergier uppstår inom MTG-koncernen.

Du började din karriär som journalist på Deutsche Presse Agentur. Vad tror du om framtiden för journalistiken och mediehusens möjligheter att tjäna pengar på journalistik?
– Jag älskar hantverket bakom god journalistik och har en stor respekt för yrket. Journalistiken är inte befriad från de större förändringarna i medielandskapet, och det som händer har på ett positivt sätt förnyat och uppfunnit professionen på nytt. Och precis som för ett underhållningsbolag som MTG handlar det i slutändan om en bra berättad story som görs tillgänglig på ett sätt som moderna konsumenter förväntar sig.

Arnd Benninghoff understryker att han inte ser ett minskat intresse för journalistik. Tvärtom.
– Jag sprang på väldigt uppmuntrande forskning som visar att svenska barn är mer intresserade av nyheter än någonsin tidigare. Framtiden är ljus för de medienus som är kreativa, nyfikna och modiga när de tar sig an nya saker och anpassar sig till en ny verklighet.

Vad ska du prata om på Nordic Media Insights?
– Det finns många företag där ute som omvandlar sig till ett nytt landskap. Men vad som gör MTG intressant är till vilken grad vi har gjort detta, hur vi har gått in på nya arenor och nya branscher som ingen annan ens såg komma för några år sedan. Jag kommer att prata om hur vi ser på förändringarna i konsumentbeteendena, och varför vi har anpassat oss till dem på det sätt som vi har. Sen kommer jag att delge en eller ett par fakta kring e-sport som kan vara nyheter för många.

Arnd Benninghoff är en av huvudtalarna på Resumés konferens Nordic Media Insights den 13-14 juni. Läs mer och boka din plats här.

Fredrik Svedjetun
red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.