Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Murdoch drar igång global annonstjänst

Publicerad: 22 augusti 2013, 11:21

News Corp har offentliggjort sina planer på att sjösätta en global annonstjänst som gör att annonsörer världen över kan handla från 50 online- och mobilprodukter, vilket inkluderar exempelvis webbplatserna för Wall Street Journal, Times och New York Post.


Ämnen i artikeln:

News Corp

Adweek konstaterar visserligen att mediemogulen Rupert Murdochs medieimperium News Corp fortfarande befinner sig långt ifrån att hoppa  på trenden med autumatiserade annonsköp, men att initiativet ändå är ett  viktigt steg på vägen.

News Corp har också att meddelat att man ska  använda sig av plattformen The Rubicon Project, vilket News Corp  använder för att koppla samman köpare med annonssäljarteam.

Adweek tycker att News Corps nya satsning är spännande på grund av bolagets storlek.

Det vill säga News Corp är en av få innehållsleverantörer som idag täcker i stort sett hela världen.

Adweek  pekar också på trenden med att marknadsförare ställer allt tuffare krav  på att köpa kampanjer över flera länder, vilket har blivit betydligare  enklare genom uppkomsten av olika digitala medieplattformar.

RadiumOne är ett bolag som är en expert på den här typen av satsningar.

Bolagets marknadsdirektör, Eric Bader, menar att det senaste initiativet är ett smart drag från News Corp:
–  Det är en kostnadsbesparare. Det förbättrar också volymerna i det att  det ger News Corp kraftigt förbättrade möjligheter att sälja komplexa  affärer tvärs över en rad titlar, säger han.

Eric Bader påtalar dock  att det finns en risk att publicister får minskade vinstmarginaler i  takt med att man satsar på skalbara annonsaffärer.

Han menar också  att annonsörerna får se upp så att man inte köper målgrupper som  överlappar varandra.

Här exemplifierar han med finanssajter som WSJ.com  och Marketwatch.com

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

News Corp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.