Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Murdoch vill åt LA Times

Publicerad: 25 Mars 2013, 16:52

Rupert Murdoch.

Foto: Monika Flueckiger.

Murdoch-ägda News Corporation jobbar på att få till ett undantag hos FCC, som ska underlätta ett övertagande av tidningen Los Angeles Times.


Enligt anonyma källor till New York Times jobbar Murdoch och company på att få igenom ett undantag, för att möjliggöra ett övertagande av Los Angeles Times, som läggs ut på marknaden av Tribune Company.

Reglerna som ska försvåra majoritetsinriktat korsägande inom medieindustrin infördes år 1975, då medielandskapet såg väldigt annorlunda ut.

År 1993, efter hot om att stänga New York Post, fick Rupert Murdoch ett permanent undantag från FCC att korsäga tabloidtidningen och den lokala tv-stationen WNYW.

En företagslobbyist med korsägande som specialitet påpekade i ett brev till FCC, för News Corporations räkning, att kommissionen bör ta hänsyn till hur svår situationen är  för tidningsbranschen just nu, och se över korsägande som alternativ för att effektivt kunna dela på resurserna.

News Corporations stationer i Los Angeles kommer i framtiden att ingå i Fox-gruppen, tillsammans med bolagets kabeltillgångar och Hollywood-studio, medan förlagsdelen fortsätter under News Corporation. Det är en uppdelning som kan vara till fördel för Murdoch när det gäller hans ansökan om undantag. Detta enligt en analytiker till New York Times. Rupert Murdoch kommer att vara ordförande i båda bolagen.

Craig Aaron, vd för den opinionsbildande rörelsen Free Press, är inte lika optimistisk. Han tror att den pågående hacking-skandalen som News Corporations är inblandad i kommer att påverka utgången negativt för Murdoch's del.
– Vi pratar om Murdoch som tidningsägare under ett år då människor fortfarande arresteras vid News of the World, förklarar han.

Linda Myrin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.