Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 6 december 2010, 06:46
Dagarna innan Rupert Murdochs News Corp släpper sin Ipadtidning The Daily får den svidande kritik. – Det är ett nyhetsbrev, säger Bloombergs globale chef för webbmedier Kevin Krim.
Rupert Murdoch.
Det var vid en mediekonferens i New York som framför allt förlaget Conde Nast digitale chef Sarah Chubb kritiserade Murdochs iPad-dagstidning som ska ha premiär nu i december.
Conde Nast var tidigt ute i våras med iPad-editioner av sina magasin, som Wired och GQ, och har i höst sagt att förlaget förväntar sig att upp till 40 procent av intäkterna från magasinen ska komma från Ipad .
Men Murdochs nyhetstidning på iPad är en annan sak, enligt Chubb.
– Den är inte genomtänkt, sa hon.
Conde Nast har också tidningar som enbart går på iPad, som Gourmet Magazine vars pappersversion lades ned förra året. Men där fanns det redan innehåll och den tekniska utveckling som förlaget investerade i kunde användas i andra appar från förlaget.
Men The Daily har inget gratis. Allt material måste produceras från grunden och det finns inga andra produkter at dela de tekniska investeringarna med.
Både Sarah Chubb och Kevin Krim på Bloombergs menar att nyhetstidning på iPad är feltänkt från början. Nyheter är en social företeelse som folk vill dela med sig och diskutera om. Och det går inte när nyheterna är inlåsta i iPad.