Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Myt att Facebook är dött bland unga

Publicerad: 31 mars 2016, 09:07

Det stämmer att Snapchat och Instagram växer hos den yngre målgruppen, men tydligen ändå inte mer än vad Facebook gör, visar ny rapport.


Det pratas mycket om att Facebook numera är en plattform för föräldrar snarare än för ungdomarna själva. Men enligt Recodes uppgifter från Comscores undersökning är det bara snack. Bland personer i åldern 18-34 i USA dominerar Facebook fortfarande starkt i jämförelse med till exempel Snapchat och Instagram.

Undersökningen visar att amerikanska ungdomar spenderar två och en halv gånger så mycket tid på Facebook som på konkurrenten Snapchat. Instagram kommer på en tredje plats framför Twitter.

Gällande svenskar ser man tydligt att Snapchat är populärare ju längre ner i ålder man går, bland 12-15-åringar har 81 procent någongång snappat och 62 procent snappar dagligen. Bland 15-25-åringar låg samma siffror på 64 procent och 46 procent.

Louise Lindberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.