Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Några ord om Azita Shariati, Olle Ljungström och Karin af Klintberg

Publicerad: 6 Maj 2016, 09:32

I tisdags utsåg Resumé Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Chefredaktör Johan Såthe gläds över det stora gensvaret, och funderar på hur rankingen kan utvecklas framöver.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheNäringslivets 150 Superkommunikatörer

Det var en ära att i tisdags få utnämna Azita Shariati till Näringslivets Superkommunikatör 2016. Det tog henne en halv minut att visa att hon var en värdig vinnare, man kunde höra en knappnål falla under hennes starka tacktal om vägen till toppen och de personliga erfarenheterna av integration. Som det kommunikationsproffs hon är tror hon att språket är avgörande för att komma in i ett nytt land.

Ni som inte hade möjlighet att vara med på Fotografiska missade en eftermiddag med massor av smarta och inspirerande samtal. Per Schlingmann och Micael Dahlen gjorde varsin spaning under eftermiddagen. Per Schlingmann talade om den starka kvinnliga representationen på listan, 24 av 30 första platserna gick till kvinnor. Han förutspådde att kvinnorna var på väg att gå från att ha den kommunikativa makten till även ta en större del av den ekonomiska makten. Micael Dahlen talade om vårt beroende av mobiltelefoner och sociala medier. Och alla kan vi göra skillnad och beröra varandra genom att skicka positiva meddelanden till någon du tycker om under parollen #duärbra.

Men jag tror ändå att dagens mest uppskattade talare var producenten och journalisten Karin af Klintberg. Hon berättade att hennes framgångsrecept var att våga lita på sig själv, om man inte själv tycker något är bra lär ingen annan göra det heller ("jag skiter i vad alla tycker"). Hennes berättelse bildsattes med gripande klipp från hennes många tv-produktioner. Att statsministern grät sedan han sett filmen "Trevligt folk" förvånar mig inte. Jag fick en tår i ögat bara av att se trailern. Tack alla ni som kom, det var verkligen roligt!

Läs mer om Karin af Klintberg här.
Läs allt om alla vinnare här.
Se bilder från eventet här.

Jag vill rikta ett varmt tack till årets jury, som arbetat hårt med att skapa årets aningen storslagna tema – att man ska ha gjort jorden till en bättre plats – samt att sovra fram 150 personer att belöna.

Att skapa en sådan här lista är svårt. Det är ingen exakt vetenskap, juryn har många namn i luften som stöts och blöts. Det görs också oerhört många starka kommunikationsinsatser under ett år, och vi kan inte belöna alla. Efter galan har jag fått några reaktioner från personer som inte belönats med en plats på listan och/eller tyckt att en annan person borde ha uppmärksammats. Det är möjligt att flera av er som hört av er har rätt. Era förslag är i de flesta fall relevanta och intressanta.

Det starka gensvaret på vår lista är inspirerande, jag och juryn har redan flera idéer på hur vi kan utveckla Näringslivets 150 Superkommunikatörer vidare. En idé kan vara ha ett öppet nomineringsförfarande, som pågår under hela året. Låt oss få fundera ett tag till på hur vi kan utveckla Näringslivets 150 Superkommunikatörer, återkommer med fler idéer.

***

Läs Björn Rietz krönika om medie- och kommunikationsvärldens till synes omättliga törst efter ära och berömmelse. I mitt tycke en av veckans bästa texter (det kommer mer Björn Rietz längre ner).

***

Vitamin-well-filmerna lär knappast vinna några guldägg. Men man tröttnar aldrig på att se folks reaktioner på att oväntat få möta Zlatan.

***

Politikreportern Torbjörn Nilsson lämnar Fokus för Expressen. Chefredaktör Johan Hakelius verkar ta den höga personalomsättningen med ro. Jag tycker att alla som slutat på Fokus varit duktiga yrkespersoner. Å andra sidan har de flesta jobbat länge på den relativt lilla redaktionen, det är naturligt att duktiga människor byter jobb efter några år. Att det sker i samband med att det kommer en ny chef brukar inte heller vara ovanligt.

Man ska också komma ihåg att Fokus förlorat uppåt hundra miljoner kronor de senaste tio åren. Att bara köra på som man alltid har gjort, med exakt samma personal, är kanske inte ett givet framgångsrecept.

Är det nya ögon på tidningsekonomin och digitala strategier den nya delägaren Pär Rosvall ska tillföra? Det är troligen mer avgörande än om det är Torbjörn Nilsson eller Annie Reuterskiöld som skriver långa politiska reportage. För övrigt jobbar två av Sveriges bästa journalister kvar på Fokus; Anders Billing och Johan Anderberg.

***
Olle Ljungström var en av mina största idoler. Jag träffade honom några gånger, men var alltid för starstrucked för att ha någon meningsfull anekdot att återberätta. Resumés krönikör Björn Rietz delade nyligen på Facebook med sig ett fint minne av en ung Olle Ljungström. Den kommer här (med Björns tillåtelse):

"Han hette Olle och ville komma upp på byrån på Malmgårdsvägen, kan ha varit 1991 eller 1992. Ville snacka jobb. "Har taskigt om tid just nu, kan du ringa senare", sade jag. "Nej, jag vill komma nu." Jag gav med mig mot att han kom efter kontorstid (Paradiset hade i princip samma öppettider som brandkåren). Blev oerhört charmad av hans intensitet som ändå hade en viss värdig, distanserad integritet över sig. Vi drack några öl i köket. Han sade att han stod mellan att satsa totalt på att vara copywriter eller på musiken. Minns att jag frågade om han verkligen trodde sig ha talang, vilja och kraft för att nå långt inom musiken. "Absolut", svarade han. "Vad gör du här då? Gå hem och skriv låtar istället, funkar det inte kan du ringa mig om två år så tar vi en öl till".

***

Missa inte dokumentären "Everything is copy" på HBO om journalisten, författaren och regissören Nora Ephron. Mycket gripande och inspirerande. Den som inte får nog av Nora Ephron kan med fördel läsa hennes sista bok, "Jag minns ingenting" (Printz Publishing).

***
Lördag betyder en ny helgintervju: I morgon med Alex Schulman.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.