Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nakenstoppet boostar Playboys annonsaffär

Publicerad: 16 oktober 2015, 08:56

Playboys beslut kan innebära mer annonspengar.

Foto: Playboy

Playboys beslut att ta bort nakenbilder kan innebära mer pengar i annonsväg. De tar dessutom upp kampen med Esquire och GQ i USA.


Nakenbilderna stoppas i mars 2016. Tidningen resonerade som så att vem behöver egentligen naket när du kan hitta det överallt på nätet idag. Innehållet var även negativt för deras sociala medier-flöde där många av bilderna inte tillåts.

Mindre naket kan innebära mer annonspengar för Playboys del. Playboy.com bytte redan i augusti 2014 inriktning till mer livsstil och underhållning. Sedan dess har webbplatsens genomsnittliga månatliga besökare ökat med 400 procent och medelåldern har sjunkit från 47 till 30 år, det rapporter Adweek. Flera storannonsörer har också strömmat till.

När inriktningen nu flyttas över även till papperstidningen ska papperskvalitén förfinas och bildkonstnärer få mer utrymme. Detta hoppas man ska kunna attrahera nya annonsköpare.

– Detta öppnar upp konversationen till marknadsförare som är tveksamma till att gå in i vad som var en mycket provocerande miljö, säger Robin Steinberg, vice vd PlayBoy, till Adweek.

Målet är att konkurrera med Esquire och GQ, som har manlig inriktning. En utmaning som Playboy ser är att vinna över millennials.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.