Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

När tv-kanalerna väljer att höja reklampriserna dumpar Youtube sina

Publicerad: 23 Februari 2018, 06:33

Youtube uppges ha sänkt sina reklampriser rejält på den svenska marknaden, Kylie Jenner sänkte Snapchats aktie med sju procent och Procter & Gamble fortsätter att rensa bland sina byråer. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleLobbyingYoutubeSnapchat

När tv-kanalerna väljer att höja reklampriserna dumpar Youtube sina
Inför 2018 aviserade TV4 att de tänkte höja sina reklampriser med i snitt fem procent. Även MTG och Discovery valde att höja sina priser. Nu kommer uppgifter om att Googles streamingplattform Youtube gjorde raka motsatsen – och sänkte sina priser med omkring 20 procent i Sverige. Det berättar reporter Erik Wisterberg i sajten Breakits podcast.
"Allt tyder på att Youtube har tänkt om kring vilket sätt som ger mest inkomster – i alla fall här i Sverige" säger han i podden.
Prissänkningen kan bli ett hårt slag mot tv-husen, men även kvällstidningarnas tv-satsningar, som nu får svårt att höja sina reklampriser. Samtidigt har Youtube fått mycket kritik senaste tiden för att inte lyckas erbjuda varumärken "säkra" miljöer för deras annonser.

Kylie Jenners tweet sänkte Snapchat...
Hur stor påverkan kan en influencer ha på ett företag? 1,3 miljarder dollar. Så mycket sjönk Snapchats börsvärde efter att Kylie Jenner twittrat kommentaren "Är det bara jag som inte öppnar Snapchat längre? Det här är så sorgligt". Kritiken kommer efter appens nya design som inte har landat i god jord hos många användare, rapporterar SvD.

...och varumärket frågar följare om de ska lämna appen
Sminkvarumärket Maybelline New York överväger också att lämna Snapchat efter ett dramatiskt fall av visningar på deras videos. I ett inlägg på Twitter frågade de under gårdagen sina följare om de ska överge appen eller inte, rapporterar Adage. Efter sirka 6000 svar plockade Maybelline bort omröstningen. Hur varumärket väljer att agera återstår att se.

P&G fortsätter att rensa bland sina byråer
Världens största annonsör – Procter & Gamble – fortsätter att spara in pengar på sin marknadsföring. Nu ska de dra in ytterligare 400 miljoner dollar i byråarvoden under de kommande tre åren. Det sa vd:n David Taylor under gårdagen i ett samtal med investerare, enligt Adage. Sedan 2015 har P&G minskat antalet byråer de anlitar med 60 procent. Ambitionen är att de ska lyckas minska antalet med 80 procent jämfört med den ursprungliga siffran.

Höjda skadestånd för piratdelning
Göta hovrätt höjer skadestånden för fyra män som delat filmer på bland annat sajten Dreamfilm. De ska nu betala betala över fyra miljoner kronor i skadestånd för en enda av de filmerna.
– Det är ett högt belopp för en film. Men vi får en hovrättspraxis på en hög nivå. Det är en framgång för alla upphovsrättinnehavare, säger Henrik Pontén, jurist på Rättighetsalliansen som företräder olika rättighetsinnehavare, till TT.

Regeringen föreslår karantän för ministrar...
Lobbyistbranschen har attraherat många före detta ministrar som lämnat politiken. Mycket på grund av deras kontaktnät med sittande politiker. Nu vill regeringen införa ett års karantän innan statsråd och statssekreterare ska kunna börja ett nytt jobb eller uppdrag utanför den statliga sektorn, rapporterade TT i går. Syftet är att minska risken för korruption.

...men får kritik för otillräcklighet
12 månaders karantän är inte tillräckligt. Den bör vara minst två år och även omfatta politiskt sakkunniga och rådgivare i regeringskansliet, skriver Sigurd Allern, Ester Pollack och Daniel SuhonenDN Debatt. Trion bakom debattartikeln har tagit fram en studie hos tankesmedjan Katalys som visar att Sverige är "världsmästare" på snabba övergångar mellan politiken och näringslivet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.