Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Når ut – med fyra effektiva ingredienser

Publicerad: 21 maj 2014, 08:55

Barn till svenska kändismammor fotade som utsatta.

Foto: Tomas Gidén, Linnea Frank, Sven Prim, Peter Alendahl.

SOS Barnbyar och reklambyrån River gör avtryck med nya kampanjen där svenska kändismammors barn plåtats som utsatta och fattiga. – Man kan hitta snackvärde och energi i till exempel aktuella händelser, en stark konflikt, provokationer eller kändisar. Den här kampanjen använder alla dessa, säger Zeke Tastas, creative director på River.


SOS Barnbyars kampanj, tajmad till Mors dag, går under hashtaggen #GuiltTripSunday och är framtagen tillsammans med byrån River.

På bilderna sniffar de svenska kändisbarnen lim, spyr blod och blir uteliggare och tiggare. Totalt finns det 48 bilder på kändisbarnen.

Zeke Tastas
är creative diector på River. För Resumé berättar han om hur idén föddes.

– Vi ville skapa en kampanj som var närgången och inte bara dramatiserade barns utsatthet utan tvingade in det rakt i din vardag, rakt in i ditt söndagsflöde på Instagram. Något som skapade en tydlig krock med söndagsbrunchen på favoritrestaurangen, söndagscarpandet i sängen och söndagshänget i solen.

Är det så i Sverige att det inte räcker med autentiska bilder på utsatta barn världen över?

– Efter att ha arbetat med BRIS, Plan International och andra insamlingsorganisationer innan så vet jag att vi måste skaka om, provocera fram en känsla man inte kan fly ifrån. Problemet är att folk för lätt distansierar sig från hemskheterna, att det ibland är svårt att relatera till barns utsatthet långt bort i en helt annan värld.

Krävs det att svenska kändisar hjälper till för att få folk att reagera?

– Nej, det krävs inte men för att en kampanj ska få fötter så behöver den ben, den behöver energi. Man kan hitta snackvärde och energi i till exempel aktuella händelser, en stark konflikt, provokationer eller kändisar. Den här kampanjen använder alla dessa.

Vad väntar ni er för reaktioner?

– Framför allt förväntar vi oss reaktioner. Alla sorters reaktioner. Världen vore en jävligt ful plats om den här kampanjen inte fick det.

Mammorna som ställer upp i kampanjen med sina barn är
: Anitha Schulman, Annika Leone, Dessie Nilsson, Jessica Almenäs, Katrin Zytomierska, Paula Uribe, Tess Merkel och Tilde Fröling. Varje barn har fotograferats av olika fotografer runt om i Stockholm.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.